måndag 15 augusti 2011

Sol

En bra dag med bra möten.
Vi började med att knalla, oanmälda in till Byggnadsingenjören på byggnadsnämnden. Han tog emot efter 10 minuter och var lika glad och serviceminded som alltid.
Jag var lite nervös inför mötet för han hade skapat ritningar över våning 2 och 3 och jag hade flera ändringar. Jag tänkte att han har nog ritat så för att bygglagen kräver det och då kommer inte mina ändringar att gå igenom. Men som tur var sa han bara ok, ok det fixar vi och så sa han att han skulle fixa det till onsdag.
Jag tänkte att om han fixar ritningarna under denna månad blir jag glad, så han har tillstånd att bli försenad.
Idag började vi oxå på vårt andra byggprojekt, ombyggnad av villan. Vi vill bygga till ett förrådshus intill villan och idag togs de första spadtagen.
2 byggen igång och vi har bara varit här i 4 veckor :-).
Förrådshuset är påbörjat.

Nästa möte var med webmastern för hemsidan www.dumagueteinfo.com
Han skulle fixa några tillfälliga ändringar och vi kommer att under tiden att börja snickra på en egen hemsida.
Därefter åkte vi till bokföraren. Jag bombade honom med frågor och det visade sig till slut att i grund och botten är det som i Sverige.
Den största skillnaden är skatten som bara är runt 10% här. Jag har dessutom möjlighet att ta bort ev. vinster i företaget med en återbetalning till mig av de pengar som investerats.
I år då vi investerar så mycket kommer kanske ingående och utgående moms att bli ett minus för mig men då spar man bara momsförlusten till framtiden. Totalt sett var det ett kanonmöte.
Innan vi åkte hem så hämtade vi en kanadensare vid flyget. Han skulle bo här i 2 månader och börja med 2 nätter hos oss. Jag satte på min bästa försäljarmask och ha blev jätteintresserad av att hyra av oss i 2 månader.
I så fall måste vi vrålstäda och möblera en lägenhet på ett par dagar. Förtsättning följer imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar