torsdag 18 augusti 2011

12 kilos Mördarspindel

På vår lilla tomt har vi en hel del små djur. De flest tycker nog att de är otäcka kryp, ”jag med” men man får lära sig att leva med dem. Vi har 30-40 grodor och ett stort antal ödlor som mäter från 3 till 20 cm. Från början tyckte jag det var spännande med en ödla på väggen men med tiden har man lärt sig. De är mycket nyttiga att ha vid huset eftersom både ödlor och grodor håller myggen borta.
Vi har en Geckoödla också, den ser man aldrig för den är en mästare på att gömma sig men man hör den varje natt ett par gånger i timman. Han har ett lustigt läte som låter som att han säger ”Gecko” och det upprepar han en 6-8 gånger i rad, så vilar han 20-30 minuter innan det är dags igen. Geckoödlan är lite större än de andra vanliga.

Mördarspindel

En 12 kilos spindel försökte att käka upp vår hund i morse.
Nja det var väl inte riktigt sant men nog var den 10 cm i diameter. Uhu!!
Vi hade andra stora spindlar förut som såg riktigt äckliga ut men jag har nog lyckats att utrota dem här för jag köpte något riktigt gift som jag hällde i en sprayflaska och gav till vår boy.
Sådär en gång i vecka får vi fiska upp en vilsen krabba ur poolen, de gillar nog inte att hamna i vårt klorerade vatten, men är de väl där har de svårt att nå upp till trappan.

Vi var och hämtade skattemärket idag till bilen, så nu kör man lagligt.
Lite lustigt men de har ett totalt annorlunda system här för vilket bilnummer man får. De delar ut ett nummer efter vilken personlighet man har och jag fick, EGO 168. Jag tänkte först att va`fan så ego är man väl inte i.a.f. men sedan kom jag på att de visste att jag är travintresserad och de måste tänkt på Ego Boy som vann Åby stora pris 1972 på tiden 16,8.
Jag funderade lite på om någon av mina kompisar flyttat hit då jag mötte FET146 härom dagen, Jag har flera polare som kunde passa in men en försvann idag eftersom jag såg PER567 på en parkering.

Idag har vi varit på skattemyndigheten och registrerat oss som boende på orten, så nu vet Borgmästaren att vi är här. På vägen därifrån såg vi att de börjat sätta upp girlanger över vägarna och att bygga en scen nere på strandpromenaden. Det är fiesta på gång om några dagar. De ska nog fira att jag och Prescilla flyttat hit. Får säkert anledning att återkomma om själva partyt.

Vi har hittat ett nytt matställe där vi nu ätit i 2 dagar i rad. Restaurangen ligger på tredje våningen i ett stort varuhus som heter Changs och ligger nära vårt hotell. Det är rent och snyggt och massor med mat att välja på. Idag åt jag en köttgryta med ris och en halvliters flaska vatten det kostade det 55 pesos (8kr) och det var det värt flera gånger.

8 kr för mat o vatten


1 kommentar: