tisdag 2 augusti 2011

2 Aug sol o varmt som rackan 35g

Ännu en jättevarm o skön dag. Man blir lätt svettig i värmen och jag bränner mig mycket lätt i solen men ändå älskar jag värmen precis som den är här.
På vägen till hotellet idag så stannade vi vid Globe shop (Teliabutiken) då jag ska köpa ett abonnemang med Globe. Eftersom jag är främling och frun ännu inte är Filippinsk medborgare igen så behöver vi någon som skriver på kontraktet för mig så Prescillas bror kom dit för att underteckna. Så från och med imorgon har jag nytt telenummer igen.

Prescillas bror: Robert

Sedan åkte vi till Hotellet för att fixa lite småsaker. Vi fick ett sms under dagen att vi var tvungna att åka till advokatens kontor 16,30 för ett viktigt möte angående vårt Hotellköp igår.
Väl där så påstod advokaten att för första gången i Filippinernas historia skulle någon betala moms 12% för ett köp av en fastighet. Denna någon var alltså jag o min fru. Hon hade aldrig varit med om det förut utan fått beskedet då vår lagfart skulle processas. Efter diskussioner med advokaten bestämde vi att saken ska utredas i ett par dagar, det kan ju inte vara så att de hittat på en ny skatt bara för att det var jag.
Vi träffade en kamrat till Abeth (säljaren av hotellet) och hon påstod med 100% säkerhet att det inte finns någon moms på fastigheter. Hon borde veta för det är hennes yrke att sälja fastigheter. Hon skulle genomföra 3 affärer i morgon förmiddag och sedan träffa oss igen för att berätta hur det gick.
Det blir ju problem med vem som ska betala denna moms (köparen eller säljaren) för den finns ju inte med i köpekontraktet. Men det löser sig nog.
Återkommer om fortsättningen en annan dag.
Vår söta lilla hund sitter och ligger på ett mycket konstigt sätt (tror jag). Hon har alltid bakbenen rätt ut ifrån kroppen i 90 grader. Jag har aldrig sett en hund sitta så förut. Kanske är så alla Yorkshire terrier sitter, någon som vet ?

Bena rätt ut.

1 kommentar: