torsdag 4 augusti 2011

4 aug 32g Växlande molnighet o lite regn ibland

Ingen bra dag idag.
Bilen var stendöd då vi skulle åka till stan i morse. Jag glömde lyset på en stund igår kväll, och det räckte visst för att batteriet skulle säcka ihop. "Nytt batteri" sa mekanikern som kom för att kolla bilen.
Inget batteri fanns i närheten så det blev en tur med Jeepny till Dumaguete istället.
Jeepny är en sorts buss som stannar vid vägkanten så fort någon vinkar.
Det finns massor av sådana att nyttja vart man än vill åka. Vi betalade 20 pesos var för en resa på 23 km.

Finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Den var totalt överlastad med möbler som skulle till stan för att säljas. Man kan tycka att det ser överfullt ut men ni ska veta att här vet de hur man lastar en Jeepny, eller vilket fordon som helst förresten.
Under resan till stan som tog drygt 30 min. hamnade vi i en poliskontroll. De ville se på chafförens busstillstånd och sedan var det bra. De tyckte alltså att lasten var ok.


Inte överlastad?

Väl i stan så bestämde vi oss för att gå och köpa motorcykeln som jag sedan länge bestämt att jag ska köpa. Vi behöver ju uppenbarligen ett reservfordon. Vi hittade en fräsig hoj för 66,000 (10k sek)i Yamaha-butiken.
Nu uppstod ett annat problem, jag hade glömt bankboken hemma och jag hade bara 12000 på fickan. De säljer ju hela tiden på avbetalning så vi frågade om vi kan betala 10,000 idag och resten i morgon. Jadå det går bra sa de så vi lämnade in mitt pass och körkort som de fotograferade och sedan fick vi sitta o vänta.
Då vi väntat i 30 minuter undrade vi varför inget händer. Expediten sa då att de hade skickat iväg en kille på MC till vår hemadress för att kolla om vi verkligen bodde där. Pass och Körkort i all ära men vet dom vart man bor så måste man ju fixa sina betalningar.
Under tiden vi väntade så beställde vi ett nytt bilbatteri och mutade en Pedicab-driver att köra hem det till oss. Då han kom hem till oss stod verkstadskillen kvar o väntade sedan 2 timmar tillbaka för att få sätta i batteriet. Han begärde sedan 45 sek för sitt arbete och resa hem till oss. Batteriet kostade 500 sek.
Klockan 12 idag hade jag bestämt träff med min nya bokförare. Jag har massor av frågor angående redovisningen för företaget. Tänkte att vi skulle snacka igenom allt, så jag hade bjudit in honom till en finare restaurang för att gå igenom allt.
Tyvärr hade han glömt alltihop så vi fick boka in en ny tid i nästa vecka, men då får han han ingen lunch iaf.

1 kommentar:

  1. perfekt, då kan du och jag åka MC tll tuppfäktningen.... ;)

    SvaraRadera