torsdag 29 september 2011

Fiesta!!!!

Tyfonen har nu dragit vidare mot Hongkong. Det var en rejäl tyfon denna gång som sträckte sig över hela ön Luzon som man Manila ligger på. Läste någonstans att 35 personer dog av tyfonen. Det är vanligt med tyfoner så här års men de går nästan alltid in över norra Filippinerna så där jag bor märker man knappt något alls. 4 dagar hade vi med mulet / regnigt väder innan solen kom tillbaka. Nu har vi haft sol och varmt i 2 dagar. Jag har inte badat i poolen på 3 dagar för att vattnet varit för kallt för en badkruka som mig, men ikväll var det dags för det vanliga doppet igen.
Jag har nu dagligen kontakt med presumtiva kunder till våra lägenheter men de är lite slöa att bestämma sig. Många vill bara hyra en vecka eller två så de tackar vi nej till just nu.
Lägenhet nr 2 är nu färdig och trean och fyran blir helt klara till början av nästa vecka.
Jag vill fortsätta jobbet med hemsidan och lägga upp bilder och beskrivningar av alla lägenheter men et får vara tills vi är klara.

Vi kör c:a 8-10 mil varje dag, 3 mil enkel resa till Villa Prescilla och sedan fram o tillbaka i stan. Det funkar faktiskt bättre än vad jag trodde.
Jag skulle t.ex. aldrig kunna bo i Klintehamn och jobba i Visby, jag skulle knäckas av allt åkande, och det finns ju faktiskt dårar som bor där.
Men har man Filippinernas fräschaste läge på hus så får det vara värt körandet.
Här får man inte vara blyg då man kör, man måste fram med bilens nos i alla korsningar. Då man kör i stan är det 5 cm på varje sida ibland, man måste veta vart man har bilen.
Då man är ute p den stora vägen måste man alltid vara beredd på att en MC plötsligt kommer ut ifrån sidan. Jag fattar inte hur de bara kan svänga ut på vägen med hela falijen på MC:n utan att stanna eller överhuvud taget titta vänster. Men så är körstilen här och hittills har ju de flesta överlevt.

Idag då vi körde hem var det extra mycket trafik.

Fiestadags!!

Det var mycket folk på vägarna som skulle fram och tillbaka till fiestan i San Miguel. Alla byar med lite självaktning har en Fiesta varje år och nu var det San Miguels tur. Våra arbetare i huset vet vilka datum alla byar har sina fiestor så de flesta som bor här tycker det är ett trevligt inslag i vardagen. Som Hemse Torgdag o alla andra marknader på Gotland.
Jag tycker mest att de är ivägen men kommer säkert att ändra mig då jag också får tid att besöka dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar