fredag 9 september 2011

HDMI 1 = TV, Orange 1 AUX 2

Klinkers har börjat att läggas i den andra lägenheten och alla de 4 lägenheter vi håller på med börjar att se lite bättre ut. Det är roligt att komma dit o kolla hur det går framåt varje dag.
Vi åker dit i den gräddvita Merca-cabben och brukar gå runt o peka vart alla grejer ska vara. Jag är väl inte så förtjust i dammet för min Armani-kostym kan ju bli smutsig men man får ju offra sig och åka dit o titta lite varje dag. :-)))))))
Vi har varit på Robinsons köpcentrum idag. Det är ett relativt nytt bygge där de skrapat ihop en massa butiker och restauranger.
Normalt är det lite dyrare där eftersom butikerna har högre omkostnader men lite fynd kan man göra.
Jag har letat kassaskåp/värdeskåp att sätta in i lägneheterna och de billigaste jag hittat var för 1990 pesos, idag hittade jag ett bra skåp som bara kostar 850 pesos, en dryg svensk hundring. Det blir ju lite pengar att spara då man ska ha många.
På samma ställe har de en LCD-TV en platt 19 tummare som endast kostar 5280 pesos (750sek). Jag behöver ett gäng TV till mina lägenheter och 19 tum är kanske för litet men eftersom även lägenheterna är små så ska vi köpa dessa.
Folk flyttar väl inte in i våra lägenheter för att glo på TV??
Butiken både värdeskåp och TV fanns i heter CD-R King och de är otroligt billiga på massor av teknik, men det är alltid mycket folk där så väntetiderna är långa. Jag gav upp idag men imorgon ska vi dit då de öppnar för att handla våra prylar.
I en annan butik sålde de massor av solglasögon och 7,50 sek för ett par är väl ok?? Kanske mina barn ska fylla en kappsäck då det kommer hit, eller Kenneth ska utöka loppissortimentet för barnhemmet.



50 pesos är väl OK?

När vi ändå var på Robinsons så knallade jag till TV-handlaren som vi köpte vår nya TV och PS3 av. Jag får det inte att funka klokt ihop med min Ljudanläggning och eftersom inget X:et eller Steve finns här så bad jag grabbarna i butiken istället.
Inga problem sa de och sa att om jag ringer då jag ska hemåt så hänger en av dem med oss o fixar till det.
En av grabbsen jobbade 2 timmar innan han gav en snabb förklaring, och det är ju enklare än jag vågat drömma om.
Imorgon ska jag köpa en Videosplitter som 2 lösa gula kontakter ska stoppas in i och sedan är det enkelt. TV = HDMI 1 den gula boxen i läge 1 och AUX2 på ljudanläggning, Skivor och film HDMI 2 Gul=valfri och AUX3, PS3 = HDMI 3 Gul 2 AUX 2 och Karaoke och Wii är Video 1 kanalen,gul 3:a och AUX 2. Det var ju precis som jag trodde men amplifiern hade en trasig utgång i pol 2 läget och synkade inte med Video ettan.
Eller som Peppe skulle sagt "Barrachikkaffe?? prova lakrisentbrickan, det funkar alltid".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar