lördag 17 september 2011

Räddningsuppdrag vid Poolen.

Igår var vi i stan och började med att besöka El koperativet för tredje dagen i rad, nu är det jättenära att vi är med i El gänget.
Då vi väntade där fick vi ett sms om att det var dags att hämta ut våra Filippinska körkort så vi åkte till Land & transportations Office. Nu var ju inte det där som körkorten är utan på andra sidan stan, ungefär där vi kom ifrån.
Vi åkte dit och tack vare lite kompisförmåner så klev vi direkt fram förbi hela kön för fotografering och underskrift. Sedan fick vi vänta en liten stund och jag satt o läste på ordningsreglerna för lokalen.



Det gäller att hålla sig så man inte spottar!

Vi blev strax uppropade igen och det var för att få informationen att det tar ett bra tag innan korten är klara så vi får hämta dem en annan dag.

Då vi var hemma på kvällen skulle jag ut étt varv med hunden på en pinkpaus. Då såg jag en groda som tjyvbadade i poolen. De brukar göra det ibland om inte annat för att fly från Lucky då hon springer runt och söker lekkamrater.
Den här grodan hade fått ett problem, tror jag. Jag har i veckan sänkt vatten-nivån med c:a 15 cm så att reningen funkar klokt i poolen.
Det gav grodan stora problem för den simmade runt runt och letade efter en stege i grodstorlek. Då jag kollat på grodans kämpande en kvart så tog jag sopskyffel och skyfflade upp den. Men den sa inte ens kvack, "Tack" menar jag. Dagens goda gärning var fixad i alla fall.
Min fina MC har nästan gått 9 mil sedan den 4 augusti, och varvräknaren har redan pajat, så jag bestämde att vi skulle köra till stan på MC idag så de får serva den på garantin.
Just då vi skulle åka iväg fick jag se att det sitter en liten spindel inuti varvräknaren. Vad gör han där? Hur kom han in? Kommer han någonsin ut? Är han där för att laga varvräknaren? Eller är det han som förstört den? Kanske är det just han som är varvräknaren och räknar alla varv?
Många frågor hopade sig och jag tänkte jag får svar på alla dessa då vi är på servicen.
På vägen dit stannade vi på ett möbelsnickeri där de specialicerat sig på att göra möbler av rotting. Mycket snygga möbler och tillsammans med dynor i stolarna och glasskivor på borden blir det riktigt bra.


Så här såg en del av möblerna ut.

Just denna snickaren hade ett mycket speciellt bord gjort av ett gigantiskt stycke Mahogny. Han hade flätat in rotting i bordet och till och med gjort ett litet skåp.
Ett riktigt, riktigt fräscht bord.
Vi har inte plats för ett så stort bord men om någon med stor trädgård, eller en restaurang är intresserad så kan jag deala priset o skicka det till Sverige. Kanske något för Dino:s sommarstuga i Kappelshamn.
Bordet som måste vara helt unikt kostar 100,000 pesos tillsammans med 8 stolar. Det går kanske att pruta lite men så tillkommer frakten så kanske att man kan leverera det till Sverige för 20,ooo svenska. Ett kanonpris för ett helt unikt bord.



Häftigaste bordet i stan!

Då vi kom till verkstaden med MC:n fick vi reda på att service personalen är i Cebu idag, så vi köra hem igen utan att mc:n blev fixad.
Tror ni att det regnade på hemvägen????
Ja det gjorde det men inte så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar