onsdag 14 september 2011

Medlemmar i Koperativet.

Vi var häromdagen på el-bolaget för att starta upp vårt abonnemang eftersom den förra ägaren stod kvar som kund. Då vi var där fick vi reda på att Elbolaget drivs som ett koperativ och för att få vara med var man tvungen att sitta i skolbänken en dag. Efter styrelsemöte kom vi i Lägenhetsbolaget fram till att Prescilla fick bli Elansvarig och gå i Elskolan en dag. El Elschola som det heter på spanska, tror jag.
Det startade vid 8 rycket så vi var iväg tidigt hemifrån.
Väl där så hade lektionen börjat med att en invandrare stått och skällt, slagit nävar i bordet och svurit över det filippinska systemet för han hade skickat frugan till El-skolan och skrivit sig själv som ägare och det godkändes inte. Han lät sin ilska gå ut över alla filippinare i lokalen för att han själv gjort fel.
Efter ett tags gormande kom chefen ut och talade helt enkelt om för honom att han nu är i Filippinerna och det är landets regler som gäller, om dessa inte passar kan han åka hem och om han inte lugnade ner sig omgående så skulle minsann chefen hjälpa honom iväg och informera Imigrationsmyndigheten om hans beteende.
Bra jobbat tycker jag, många invandrare tror att de kan göra som de vill bara för att de har lite stålar.
Vi svenskar vill ju gärna att invandrarna ska följa våra seder och regler så det är väl självklart att vi ska göra likadant då vi är i andra länder.
Det är många gånger jag retat mig på hur de agerar här men efter ett tag tänkt efter att så är det ju här och då får man väl finna sig i det.


Kontaktproblem?

Medan jag väntade idag var jag och inhandlade en "Amplifier", jag hade redan en förut och behövde alltså en till för att få min TV att funka med alla ingredienser. Och nu jävler funkar det!! Äntligen inte för att jag fattar hur man ska göra men med lite tur kan man höra ljudet som passar till det som är på TV-bilden.
Så nu fungerar min svindyra TV ihop med min svindyra ljudanläggning, dvd-spelare, Wii, PS3 och Karaokee. Nu ska man bara hitta ett program man vill se oxå :-).




Slut på kontaktproblem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar