lördag 31 december 2011

Nyårsafton!!

Så var det dags för min första nyårsafton i mitt nya hemland. Jag har ju ingen aning om hur man firar såna här helger här så jag försöker att vara mig själv och sedan bara följa med, strömmen. Oftast har jag kameran med mig för att dokumentera alla händelser och sedan vidarebefodra dem till er i min blogg.
Vi började dagen med att besöka Prescillas släktingar på mors-sidan. De flesta av dem är mycket fattiga och bor i sluttningarna nedanför bergen i Tanjay.
Min fru och hennes systrar brukar besöka dem då de är på Negros till jul och överlämna lite julklappar. Klapparna brukar bestå av lite ris, kläder och andra nyttigheter.
Det är svårt att som svensk föreställa sig hur eländigt en del kan bo och leva och det är ännu svårare att förstå hur de alltid kan vara så glada och tillmötesgående då man kommer.
Just de här släktingarna lever i det området där floden svämmade över i tyfonen förra veckan och de hade alla minst 60 cm vatten i hela huset.
På bilden ser vi Prescillas syster tillsammans med en boende (ladyboy) i närheten.


Man kan se floden på bilden som svämmade över. Den har typ 2 meter till kanten innan den svämmar över och sedan ska hela områdets vatten nivå höjas med 60 cm om man ska ha det som förra veckan. Det går åt en hel del vatten till det.

Vid ett av husen har de en många år gammal kaktus som används som julgran.

Funkar ju det med :-)

Vi åkte hem därifrån klockan 4, lagom för att ladda upp till kvällens middag på Talhatta beachresort. Jag har skrivit om den platsen några gånger och det är vår närmaste restaurang. En fräsig bra fransk restaurang och ikväll var det nyårsbuffé.
Jag laddae upp med några öl (7st) innan det var dags att knalla dit.
Ikväll provade jag Red Horse, det är en öl med hela 7.5% alkoholstyrka men jag är ju storvuxen och vältränad så det spelar väl ingen roll.
Jag kände mig het inombords då det var dags för promenad till restaurangen och innan vi gick tog jag en bild på frun vid julgranen.


Innan vi gick hann jag med en öl till och tog en bild på mina hundar i deras nyårshattar.


På restaurangen hade en jättefin buffé med allt smaskigt man kan tänka sig och efter 2 öl så var det dags att hugga in på buffén.

Här ser vi kocken tillsammans med en sprängd anka.

Jag pratade med ett par ifrån england och de höll med om att buffén hade hög klass. De var båda från Liverpool utom den andra som var ifrån Manchester. Jag informerade dem om att inför VM nästa år så hade vi blivit lottade toill samma grupp som dem och att vi inte förlorat mot frankrike på minst 2 år. Vi tog ett par öl och tog ett foto med självutlösaren. (Runkarn?)


Brian till höger var nog fikus?

Efter maten gick vi till baren för en öl och Brian ville gärna visa sitt partytrick: Grimasen. Vi skrattade så vi höll på att dö


Sedan gick vi hem för att sova och så här såg det ut det sista jag minns.


Så en nyårsafton på Filippinerna är nog ungefär som i Sverige.
Gott nytt år på er.

1 kommentar:

  1. För jävligt, du måste tydligen ha haft något skumt filter på kameran eller så va det lite skumt bakom kameran eller så reagerade inte kameran på dina tryckningar på utlösaren. Du får ordna en bättre utlösningsmekanism nästa år, hälsar plåtarn Tjabo.

    SvaraRadera