lördag 10 december 2011

Som vanligt på Filippinerna

Det blir inte så mycket skrivet i bloggen nu för tiden Det beror inte på ovilja från min sida eller på att det aldrig händer något utan mera på att varje dag just nu är sig lik. Har man berättat om de vanliga rutinerna ett par gånger så blir det ju inte så upphetsande.
Vi ska försöka att beta av några av de vardagliga händelserna:


1. Villa Prescilla. Det knallar på rätt bra med våning 2. Vi håller för fullt på att producera 3 lägenheter på cirka 40m2 styck. De flesta väggarna stod redan där men några har rivits till hälften för att bli lite högre köksbord med barstolar. Vi är petnoga med att göra allt ordentligt så alla innertak byter vi ut eftersom de gamla som byggdes för ett år sedan är av trä och nu bygger vi med ett stenhårt dött material. Vet inte riktigt vad det heter men om ni tänker er Stefan Bergh Bakfull i husvagnen spritt språngande naken så förstår ni kanske vad jag menar. De sex lägenheterna som vi har snickrat färdigt på är alla uthyrda och i BBQ- hörnan och nya tvättstugan ser allt ut att funka. Det kostar mycket pengar att fixa till allt med hög kvalitet men de ska vi få tillbaka under många år, så är själva tanken.

2. Jul. Det är jul även här på Filippinerna och det märks mer än väl i alla butiker, samma julsånger som man spelar i Sverige går på högsta volym överallt här. De enda man inte hör är Lokets julskiva och Adolphsson & Falks ”Mer Jul”. Den ena kan man helt leva utan och den andra saknar man lite grann, ni kan själva fundera på vilken som är vilken. Det känns lite konstigt att julplanerandet pågår här eftersom det är mer än 30 grader varmt och strålande sol. Nu har jag ju tillbringat 3 av de senaste 4 jularna utomlands men känslan av att det ska vara kallt samtidigt som det är jul sitter i ryggmärgen.

3. Hundarna. De springer och busar med varandra nästan dygnet runt och de verkar verkligen ha skitkul. De har båda 2 startat sina liv i en bur på en trottoarkant precis intill all trafik, att nu få springa fritt i vår trädgård måste vara ett drömliv för en liten vovve. För ett par dagar sedan hade de inte så skitkul, då var det dags för vaccinering. Vi lastade in hundarna i bilen och brummade till staden. De är alltid lugna o snälla i bilen men denna gång så kräktes de i bilen båda två innan vi var framme vid veterinären. ”Jäkla hundkräk” sa jag till dom och de nickade instämmande. På hemvägen klarade de sig utmärkt båda två utan att kräkas så där ser man vad lite stryk med en domkraft kan hjälpa.

4. Gardinstänger. Vi har sedan Mars ägt ett hus utan gardiner. Det är delvis sant eftersom vi har haft några plastremsor hängande på sidan av fönstren och de kan man dra för på natten så att det blir mörkt. Vi har helt enkelt inte haft tid och så har vi inte heller hittat rätt stänger att hänga upp. I Torsdags hittade vi rätt så vi inhandlade 9 stycken gardinstänger med tillhörande hållare. Jag tycker att det är rätt så kul att fixa lite hemma även om jag svär och gormar lite men att sätta upp 9 stänger på cementväggar tar tid. Och man blir mycket mycket svettig. Skjortan blev totalt dyngsur efter att bara ha borrat de 72 hålen för hållarna så jag hoppade i poolen. Det fräste om mig. I morse fortsatte jag med att sätta plugg i alla hål och imorgon ska jag fixa resten. Jag får ta det som ett tredagarsprojekt för att inte rinna bort. Sedan är det bara det roligaste kvar, Sy och sätta upp gardinerna så eftersom man är gentleman överlämnar jag det åt frugan.

5. Torkställning. Vi har också svetsat, grävt och cementerat för att få upp en ny torkställning. Jag har själv ritat hur den skulle se ut och det blev så klart väldigt bra. Roger som jobbar hos oss var den som fick sköta det praktiska så jag blev inte ens varm av detta projekt.

Som ni märker går allt lugnt o sansat till här på Filippinerna och det enda som stör mig är att jag har svårt o sova då jag tänker på innertaken i våra lägenheter…… Stefan naken o bakfull i en husvagn……fy fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar