måndag 26 december 2011

Julköer!

Julafton blev lugn och fin, vi knallade iväg till vår granne, Beachresorten Talhatta, där de har franskt kök. Vi åt en kanonbra julbuffe och det enda jag saknade var prinskorv och "Riktig" julskinka. Men allt var bra med mycket mat och fullsatt restaurang. Tomten kommer ju inte förrän på Juldagsnatten här så julafton är en vanlig arbetsdag för många.
Jag har varit ICA-handlare i 26 år och vet precis hur det ser ut i en livsmedelsbutik dagarna före jul. Jag har också full kunskap om vilka tider det är som mest folk i butikerna.
Sånt är bra att veta då man som jag blir uttråkad av att gå in i en butik och stanna där mer än 3 minuter.
Därför blir man som vän av ordning lite förvånad då jag fanns i den största supermarketbutiken just på de tider det var som mest folk. Inte bara så att jag var där av en olyckshändels på Julafton kl, 13.00 utan jag passade även på att stå och köa 45 minuter även den 23:dje. Man är väl troligtvis dum i huvet.


God Jul från Lucky! Chicko är ännu för liten för att fatta det där med Jul.

Igår var det gårdsfest våra grannar, en Filippinska och hennes Scweiziska man. I vanlig ordning så kommer det rejält med folk på en sådan fest och på bordet stod en helgrillad gris. De ställer den upp i en hållare och så skär man rätt av. Här är fettet och den knapriga svålen 2 av de mest eftertraktade delarna.
Värden själv passade på att ha en sjukdag sängliggande med hög feber.

Idag var vi på Hypermart, ett annat stort varuhus, och handlade. Det är faktiskt otroligt billigt här. Idag köpte jag en hel oxfile för 685 pesos/kg. Det är lite drygt 100 kr/kg.
Här köper man gärna kött med ben så priserna skiljer inte så mycket om det är benfritt eller eller med ben. Jag såg t.ex idag att kycklingvingar kostar 140 pesos/kg och Kycklingfilé 180. I Sverige skulle alla ha köpt filén men här vill man koka soppa på kött med ben och det blir jättegoda soppor med mycket grönsaker och kött.

Oxsvans och Oxtunga för runt 400 och så kostar oxfilén 685p, Jag väljer helst Filén i alla fall.

Idag bjöd de på ett glas vitt vin då man handlat och var på väg till bilen. e vet hur man ska få folk att gå glada från butiken.

Vi var på Lee Plaza, det största varuhuset i stan för att köpa barstolar i fredags. Egentligen hade vi inte tid men vi behöver 9 stycken till lägenheterna som snart är klara och ofta har dom inte så mycket på lager och man måste beställa.
Vi skyndade dit och att vara stressad då man ska handla i Dumaguete är bara korkat. Tyvärr så tillhör jag väl de korkade och åkte till Lee Plaza.
De hade 10 stolar av den sort vi ville ha så jag sa att då vi har lite bråttom så kan jag betala dem nu och vi kommer tillbaka och hämtar dem nästa vecka.
-Men Sir sa kassörskan, ni måste gå med till lagret för att kolla att de är ok.
-Det kan jag väl göra nästa vecka? sa jag, men jag betalar nu så ni vet att jag ska ha 9 st.
-Jag får inte slå in dem i kassan om ni inte först kontrollerar stolarna sa expediten.
-Mnen jag har inte tid, sa jag då får det vara till nästa vecka.
-Ok sa kassörskan.
Vi var tillbaka idag och Prescilla kontrollerade stolarna medans jag var på Järnaffärn och El-hallen.
De vägrar att släppa en vara utan att de testas först. Troligtvis får jag ändra på min attityd då jag går in i en affär för att ändra på 100 miljoner Filippinare är nog svårare. (tror jag).
Ibland funderar man på det här med alla tester de gör på ALLT de säljer.
Undrar hur kul det är att vara tjej och jobba på apoteket då det kommer in en 140 kilos tysk och vill köpa kondomer? - Do you want to test them before you pay, sir?
Fast o andra sidan hur kul är det att vara kille och jobba på apoteket då tysken kommer...??? Fy fanken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar