tisdag 27 december 2011

Var är stranden??

Vår strand har försvunnit och vår tidigare strandtomt är nu nästan en del av havet.
Nja det var väl nästan att ta i men visst har det hänt grejer efter tyfonen drog förbi förra veckan.



Dessa två bilder är de enda jag hittar så man kan se hur vår strand såg ut då vi anlände hit i Juli.

Efter att vi kom hit har det fallit 2-3 av våra palmer som är längs med strandkanten och också mitt i vår underbara utsikt.
Eftersom det har ramlat omkull några så har jag planterat nya för att utsikten ska finnas i många år. De nya har jag planterat på min sida om staketet.
Att det fallit några palmer längs med stranden är ju naturligt och eftersom varje palm har ett otroligt rotverk som binder sand och sten så blir ju stranden mer utsatt då det blir en storm.
Då Tyfonen kom i förra veckan så var det ebb och vattnet stod lågt ändå så försvann det 2 av våra palmer på stranden.
Denna vecka har det varit högvatten och i helgen som gick blåste det rätt bra. Det räckte för att en halvmeter av strnaden skulle försvinna och nu ligger vårt staket/mur helt plötsligt blottat direkt mot havet.
Jag ringde idag till en byggare och bad honom komma med ilfart för att kolla. Han dök upp på eftermiddagen och han gick bara och skakade på huvudet och sa "otroligt".
Då han skakat klart kom vi överens om att problemet skulle åtgärdas omgående samt att han skulle prata med mina grannar så att kostnaderna för räddningsoperationen kan delas på tre.
I räddningsuppdraget ingår att försöka få de kvarvarande palmerna att överleva.
Om det blir storm vid nästa högvatten så ligger vårt staket risigt till.
Nu är ju problem till för att lösas så det är bara att spotta i händerna och ro 2 män i en båt så löser sig allt.
Här är dagens bilder.





2 kommentarer:

  1. Hej Anders det var mycket läsvärt den här gången med,börjar det inte bli lite oroligt med alla stormar som nu kommer ganska nära inpå varann?Hela Asien måste väl snart bli förskonade av detta elende.Fina bilder man fick,mycket vackra men kanske inte så lustiga,det är ju ganska skönt o få prova på lite trädgårdsgöra i den lite större varianten.Ha det gott vi hörs snart igen./AX

    SvaraRadera
  2. Äh, det är ingen större fara utan bara normalt väder här. Vi ska bygga lite bättre skydd mot havet så inte staketet åker och så ska jag plantera ett helt gäng med palmer för deras rötter binder sanden och stenarna.

    SvaraRadera