fredag 23 december 2011

Jul här med!

Idag tog jag motorcykeln till stan för att handla några småsaker. Då jag skulle handla kom jag på att jag glömt ryggsäcken som jag skulle transportera prylarna i. Jag har inget bagageutrymme under sadeln på min MC.
Det var proppfullt med folk på stan för det är ju jul även här. Min inköpsrunda började med att gå till ryggsäcksavdelningen.
Jag frågade en grabb efter den billigaste ryggsäcken och han tog mig snabbt fram till billigasteryggsäcksavdelningen.
Han visade upp en rymlig och lagom stor ryggsäck som kostade 200 pesos (32 sek. Den blir bra, jag tar den sa jag.
Jag blev inte förvånad då han snabbt replikerade: - ska jag testa dragkedjorna, sir?
Ja gör det sa jag och han drog i alla dragkedjor både löst och hårt samtidigt som han sa högt: Testing Zipper, Testing Zipper.
Jag började nästan skratta men han var så övertrevlig och jag lyckades hålla mig.

Något mer, sir? frågade han. Ja jag ska ha en deodorant sa jag och han drog iväg mig till den avdelningen. Jag hittade en som verkade bra och vi testade lukten tillsammans innan vi gick till kassan.
Ja "VI" gick till kassan för det var lång kö och han ställde sig i kön med min ryggsäck och deo medans jag gick runt bland hyllorna och när det var min tur så vinkade han på mig.
Så går det till här trots att det är dagen före julafton och köerna ringlar långa.

Jag gick sedan tilll spritavdelningen och inhandlade en flaska Tanduay rom till min svärfar.
Jag köpte en liter av den dyraste rommen de hade och fick betala 266 pesos för den. Den har lagrats på ekfat i 15 år och var alltså så dyr som 40 svenska kronor. Tanduay är en rom som gjorts av sockerrör.

Jag var också på Villa Prescilla och kollade läget och de 3 lägenheter vi håller på med just nu är nästan klara.

Börjar se bra ut!

Igår kväll kom det 20 personer inklampande i trädgården och började att spela och sjunga. Det är tradition här att man går runt bland husen och sjunger julsånger för varandra. Just den här gruppen av människor var från Zamboanguita och de samlade in pengar till de fattigaste i byn, så att de också kan få fira lite jul.


Imorgon, julafton kommer Prescillas föräldrar och hennes systrars barn för att äta julmiddag tillsammans med oss. 2 av Prescillas systrar bor i Manila och kan själva inte åka hit över julen men deras barn är här och ska bo hos oss ett par dagar.
Vi har gett våra "helpers" i huset ledigt imorgon så vi tänkte gå på Talhatta för att käka deras julbuffé för 800 pesos per person. Jag kollade in menyn då jag var o bokade bord och den så lockande ut.

God Jul // Anders

1 kommentar:

  1. God Jul och gott nytt från Steve med familj :)

    SvaraRadera