tisdag 13 december 2011

Lackar mot Jul

Det lackar mot jul även i närheten av ekvatorn och här har man julskyltat och spelat julsånger sedan början av oktober.
Jag som varit ICA-handlare och uppvuxen i en familj med en Ica-handlare som pappa har en antikänsla inför julen. Då man var liten fick man knappt träffa farsan de sista 2 veckorna före jul och likadant blev det för mina barn. Alla tror att man bara går och gnider händerna då julen närmar sig men den stora egna arbetsinsatsen varje julmånad har gjort att man egentligen inte gillar julen.
Ni finns det ju andra som gillar jul och eftersom jag inte längre är uppstressad inför helgerna så får man ju försöka att njuta av att andra njuter.
Igår bromsade vi in vid Julstjärneståndet som funnits sedan oktober och Prescilla inhandlade en stycken jul-lanterna som ska i kombination med våra svenskimporterade stjärnor lysa upp vår veranda.
Allt som är juligt som man känner igen från Sverige finns även här.



Idag kom de 8 sista boxarna som vi skickade från Sverige i Juli. De kom just då vi inte var hemma så de stackarna som kånkade in lådorna missade sin välförtjänta dricks.


Våran inneboende rara tjej, Rea, fyller 15 år idag på självaste Lucia. De vet inte så mycket om kvinnor med eld i håret och grabbar mad dumstrutar på skallen här så vi har valt att ligga lågt med själva Luciafirandet och istället ta med Rea på restaurang för en fin middag. Hoppas de fattar att vi har Rea på restaurangen då notan ska in. Vi har bjudit med våra nya grannar, en Schweizare och hans Filippinska flickvän. Hon är för övrigt faktiskt släkt med Prescilla på långt håll.

På dagens inköpsrunda var det klinkers som gällde. 3 stycken badrum, Bardisk, köksbänkar ska sättas med klinkers. Det blir robust och kommer att hålla i 100 år. Prescilla är den som väljer färger så det blir harmoni i alla lägenheter. Jag hade egentligen tänkt vara med och tycka men har man pyntat en hel lägenhet i svart som jag gjorde på Visborgsgatan så är det nog bättre att vara tyst. Jag är säkert bra på något annat…..

I morgon ska jag lämna in bilen för att de ska fixa mina lysen, det ska bli slut på att sitta i mörkret och chansa. Jag ska också sätta in en ny bilstereo och jag var iväg idag för att inhandla en. Jag vill ha en som funkar på USB sticka så jag kan spela all min tjuvade musik i bilen. Den skivan vi har i bilen idag har gått i 3 månader.
Jag hittade USB-sticke-bilstereo-apparater i en butik och den första kostade 200 sek så jag slog till på den. Jag hittade sedan en mycket bättre för 500 sek så jag var lite slösig och tog den istället. Installation ingår men högtalare ska jag köpa imorgon. Återkommer om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar