fredag 30 december 2011

Araber.


En långfingrad Arab?

En man ringde till mig för ett par dagar sedan, närmare bestämt den 28:e. Han behövde en lägenhet i en månad till sin pappa. Egentligen var det inte hans pappa utan hans bästa väns pappa men han kallade honom också för pappa.
Han behövde en lägenhet omgående och jag har ju en ledig eftersom jag sparkat ut tysken så vi kom överens om priset och stämde träff.
Han var jättenöjd med lägenheten och betalade hela månadens hyra samt en depositionsavgift till mig.
Han och hans kamrat är ifrån Iran har bott här i 17 månader och pappan skulle komma och hälsa på dem.
Inga problem alls men då jag vaknade igår morse hade jag fått ett sms från den ena av dom och han undrade om jag var vaken. Sms:et var sänt 22,30. Nu är jag vaken textade jag tillbaka.
En timme senare fick jag ett långt sms om att de haft inbrott i lägenheten men det enda som var stulet var 4 klädesplagg samt 2 dollar. De hade haft tur att tjuvarna inte lyckats bryta loss det lilla kassaskåpet eftersom det var fullt med pengar sa sms:et.
Den här lägenheten är 3 små rum i rad och det första rummet ligger mot vägen och det innersta rummet ligger mot en bakgård som är 9 m2 stor och skyddas av en 7 m hög mur.
Då vi kom dit visade sonen oss fönstret i det innersta rummet som hade varit öppet och är det enda fönstret i hela lägenhetshuset som inte är försett med galler.

Han påstod att någon, (troligtvis en av arbetarna som bygger på nästa våning, hade klättrat ner för muren in genom fönstret, stulit 4 klädesplagg och ut igen.
Tjuven skulle även ha försökt att bryta loss kassaskåpet eftersom det satt lite löst.
Jag tyckte det var konstigt att de inte använt något tillhygge för att bryta loss skåpet och då lämnat något märke på väggen efter tillhygget.
Jag tyckte det också var konstigt att de inte stulit TV:n eller något av de andra dyrare grejerna i köket. Det enda tjuven skulle ha stulit var klädesplaggen varav ett innehöll 2 dollar.
Efter genomgång lovade jag dem att omgående sätta galler på det sista fönstret samt en säkerhetskedja på dörren och att det skulle ske under dagen.
3 timmar senare fick jag ett sms av sonen att banken var stängd och eftersom kassaskåpet var fullt av pengar vågade de inte att gå utanför dörren ens en sekund.
Jag svarade honom att det är inte farligare att gå ut här än någon annanstans, att tjuvar finns i alla länder på jorden samt att jag inte har något ansvar för vad de har i lägenheten. Jag skrev att då de betalat månadshyran så har de formellt godkänt lägenhetens skick och att de har eget ansvar för sina värdesaker.
Jag håller med en nattvakt mellan 6 på kvällen och 6 på morgonen.
De påstår att kläderna blev stulna mellan 11 och 1 mitt på dagen. Vilket jag tycker är mycket konstigt då det är fullt med folk överallt som arbetar och ingen hade sett någon med svart och vit-randiga kläder och mask framför ögonen.
Själva arbetarna som bygger verkar allihop jättetrevliga och jag kan inte tro att någon av dem skulle göra inbrott. Kanske har araben grävt ner en hund någonstans så jag får nog vara på min vakt.



Cementblandaren är nu framkörd i trädgården för operation "Rädda Stranden". Kan nog bli någon rad om det längre fram.

Gott nytt år på er // Anders & Prescilla

2 kommentarer:

  1. Vi önskar er alla ett gott nytt år. Här på solbergagatan är det samma väder som för sex månader sedan dvs sol och blå himmel så länge man inte sticker nosen utanför dörren för då är det typ 30 grader kallare. Vi uppskattar din blogg 120% så keep on going. Lycka ttill med araberna.

    SvaraRadera
  2. Undra vad han letar efter, kanske ett försök att forska i den undre hjärnhalvan som sedan gick galet. Han får nog skaffa en ögontjänare eller så får du ge han en magsudare utifall om fingret har fastnat. Du får i vilket fall som helst hålla ett öga på dessa araber hälsar Tjabo.

    SvaraRadera