lördag 12 november 2011

Snorkalas på Apo Island

Idag var det dax för en liten resa till ön som ligger rakt utanför vårt hus. Vi har tittat på ön varje dag och alla frågar om vi varit där. Nu kan vi besvara den frågan med ett ja.
Vi åkte till hamnen klockan 9 i morse och det var ju bara en biltur på 2 minuter och
därefter med en liten båt som bara tog 4 passagerare.
Vi fick vada ut till båten och klättra ombord och överfarten som tog c:a 20 minuter gjorde oss alla blöta.
När vi var framme fick man skriva in sig i en bok och betala en avgift.
Om man ville snorkla var avgiften högre. Sedan var vi tvungna att hyra en guide och en mindre båt för korallreven utanför ön är fridlyst område och man får inte sätta ner foten var som helst.
Förresten ska man nog låta bli att sätta ner foten för den kryllade av sjöborrar.
Det påstås att om man blir stucken av en sjöborre så ska man urinera på såret för att lindra smärtan. Jag passar mig för sjöborrar för jag vet många som skulle vilja pissa på mig och med glädje missa foten med c:a 165 cm.
Fredrik och Frida snorklade i c:a 1,5 timme och jag snorklade 20 minuter.
Jag måste ju passa mig för solen och fast jag varit försiktig idag så känns det i kroppen att man varit på och vid sjön hela dagen.
Snorklingen jag gjorde var i ett område där det fanns jättesköldpaddor, guiden letade snabbt reda på ett par och vi låg 1 meter över dem och kollade. Det fanns även färggranna fiskar och sjästjärnor.
Apo Island är framröstad till top 10 som dykområde i världen av alla dykare.
Efter en god lunch på öns resort simmade vi lite nedanför restaurangen och även där fanns det konstiga fiskar att glo på.
Här kommer några friska bilder från dagens äventyr.




Inga bilder från själva dykningen tyvärr men kameran kunde man inte ta med på den lilla båten.
På hemresan blev vi ännu blötare och väl hemma behövdes en liten tupplur. Sjön suger som bekant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar