onsdag 23 november 2011

Österrikiska Muppar

Det har varit dåligt väder i några dagar, inte jättedåligt men blåsigt och lite molnigt och strax över 30 grader. Det brukar vara sånt här väder som är förrädiskt för en Vithudad som jag. Det känns inte som om solen tar och plötsligt har man bränt sig men man börjar ju bli rutinerad nu vi 54 års ålder.
En av våra palmer alldeles vid strandkanten blåste omkull och jag har blivit förkyld, allt är vädrets fel.
Ett par hundra meter från vårt hus ligger Malatapay, där är det varje onsdag en marknad som är välkänd på vår sida av ön.
Där hittar man allt: boskap, torkad fisk, souvenirer, grönsaker, knivar, pärlor, kläder o.s.v. Det är ett jäkla hallå och den torkade fisklukten ligger som ett hölje över hela marknaden. Är man i närheten så är ett besök på marknaden ett måste.




Österrikare tycker jag inte om, i alla fall de som är här. En av dessa tomtar flyttade in i en lägenhet hos oss då vi var iväg en vecka på en rundresa. Sedan flyttade han till en annan hyresvärd utan att meddela. Jag har krävt att få en månadshyra av honom eftersom det är lika med det dygnspris han skulle betalat om han bara bor 11 dagar, och så många dagar tog det innan han lämnade tillbaks nyckeln.
Nu har HAN tillsammans med sina kompisar 2 krogägare här, bestämt att 10,000 pesos kan han betala inte mer. Undrar om de kan hjälpa oss med priser på alla våra lägenheter eftersom det verkar de som ska bestämma min prislista.
Jag har nog varit på den ena av krogägarnas restaurang c:a 50 ggr och självklart slutar jag med dessa besök nu. Jäkla Joddeltomtar!!!
Hela Dumaguete laddar för Fiesta, det pyntas och byggs överallt. Det kommer att bli parader, musik, Tivoli och försäljare överallt.
Vi tänkte bo över i en av våra lägenheter för att komma närmare partyt och efter den senaste veckans händelser gå på krogen för att spöa Hitlers släktingar. Äh jag skojar bara jag är ju ingen slagskämpe men man kanske ska låna deras toalett och pinka på ringen iaf. Det är mer min stil.
Jag har nu bokat in flyg och hotell för ytterligare en sväng till Manila. Det går en stor Live-pokerturnering där som ingår i Ashian Poker Tour. Denna heter APT Manny Pacquiao och Manny som är reklamfigur för denna turre är Filippinernas största idrottman för tillfället. Han är världsmästare i boxning i mellanvikt och lika populär här som Ingemar Stenmark var i Sverige under sin storhetstid.
Det är kvalturneringar till Main Event på fredag och lördag nästa vecka så jag tänkte prova att ta en plats där. Vinner man Main Event kanske man kan få låna världsmästaren till Dumaguete ett par dagar. Sen ska snacka hyror med joddelnissarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar