tisdag 8 november 2011

Måla huset med hamburgarfärg?

En engelsman och hans Thailändska fru bor i en av våra lägenheter sedan i torsdags, de väntar på att vår största och dyraste lägenhet ska bli färdig så de kan få flytta in. De ska bo hos oss i minst 6 månader och verkar vara ett trevligt par.
Man kan ju undra vad en engelsman med en Thaifru gör här, varför bor de inte i Thailand? Men men mitt jobb är ju inte att spela detektiv utan att hyra ut lägenheter.
Vi garvade lite i bilen ikväll då vi åkte hem för att vi båda två spelar deckare vad gäller gästerna:
Varför går knappt Schweizaren utanför sin dörr?
Vaför hänger äckelamerikanen sina kalsonger på tork på staketet till poolen?
Varför är de inte i Thailand? osv osv osv
Lite spännande med alla nya människor man möter.
Jag har grälat med österrikarna i ett par dagar.
En kille kom och hyrde en lägenhet till sin kompis, 4 månader fr.o.m 14/10
Kompisen flyttade ut efter ett par dagar då vi ännu inte fått deposition eller påskrivet kontrakt. (slarvigt men vi var på resa med barnen.)
Vi hade ju en handskakad överenskommelse så jag ville ha en månadshyra eftersom han inte ens talade om att han flyttat utan jag fick nyckeln av kompisen då jag frågade efter honom.
Jag har jagat hyra av honom och fick till slut ett sms att jag skulle kontakta en restaurangägare som också var från Hitlers födelseland. Det uppstod en diskution där restaurangägaren påstod att hyresgästens hela familj hade dött för ett par månader sedan och han kunde inte sova där det var något ljud och därför hade han flyttat. Tror de att Svenskar är dumkopfar eller?
Idag sökte jag upp resto-ägaren och han som bokat och presenterade hela bokningskonversationen och alla överenskommelser som gjorts samt påtalade för dem att jag var ledsen över detta eftersom hans restaurang är bra och jag vill inte sluta äta där. Pengarna de bråkar om är c:a 100 euro så jag frågade dem om det var priset för deras heder. Jag kan vara lite elak jag med om det bara behövs.
Ikväll fick jag ett sms med en fråga om mitt kontonummer från hyresgästen så jag tror det hjälpte.
Lägenhet nr 5 av 14 är alltså klar så att de kan flytta in imorgon, nu ska vi fixa BBQ-området och tvättstugan innan vi går på nästa våning.

Idag var vi på vanliga shoppingsvängen och här är några bilder från färgaffären. Jag tror inte Rolle eller Karlström har dessa färger i sitt sortiment:








Konstigt att inte Rolle har kommit dessa färger med tanke på att han handlat med färg och livsmedel hela sitt liv och med tanke på Kulas vikt borde han väl fått en idè någon gång som färghandlare, nä här ligger ni efter grabbar.

Till sist en bild från livsmedelsaffären till min dotter Carina:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar