fredag 6 januari 2012

Vilka Jäkla plantor !!!!

Då vi tog över företaget så fick jag kontakt med en advokat i samband med upprättandet av köpehandlingar.
Jag passade då på att fråga honom om han kunde gå igenom kontrakten som förra ägaren skrev med sina hyresgäster. Jag ville att allt skulle vara juridiskt riktigt om det blir strul. (som det visst blir hela tiden)
Jag återkom till honom efter några veckor och de kontrakt som förra ägaren hade påstod han att de var "jättedåliga". Så vi har tillsammans knåpat ihop kontrakt och vid varje kontraktsskrivning skulle jag och Prescilla besöka hans kontor tillsammans med nya hyresgästen. Detta för att alla handlingar (5 ex) skulle bevittnas och skrivas under av halva Dumaguete.
Att vi varje gång skulle gå till hans kontor var en av anledningarna till att det blev strul med Österrikarna för ett par månader sedan. Då vi kom dit var advokaten inte där. Dessutom ville han har 5% av hyran då kontrakten skrevs, månadshyra 20000 var det 1000 till honom.
Det var väl ok då man får bra juridisk hjälp då det behövs men lite besvärligt eftersom vi ska dit varje gång. Jag var inne hos honom och frågae om han inte kan maila kontraktet till mig och jag kan själv sköta kontraktsskrivandet och betala honom för att han gjort papperen. OK, sa han och mailade kontraktet.
Jag har sedan använt kontraktet flera gånger men aldrig betalat för det, 2 ggr har jag varit där och sökt honom för att betala men han har varit bortrest.
Idag ringde jag honom och stämde träff på eftermiddagen och på hemvägen bromsade vi in framför hans lilla kontor.
Jag ss till Prescilla att nu blir det nog dyrt men vi har ett jättebra kontrakt.
-Hur mycket då frågade hon.
-Minst 20,000 svarade jag och knallade in.
Vi hade det vanliga tjatet om väder, vind o gott nytt år innan han sa att han ville ha 500 pesos för kontraktet.
-500 ??? sa jag
-ja om det är ok sa han.
-Ja det får det väl vara sa jag och gav honom 500 pesos (75 sek).
Undrar vad Loqvist eller Duvenmark tänkt sig i betalning......

Vi var idag och inhandlade lite nya plantor till trädgården eftersom våra fina palmer är borta. Jag har här några bilder:

Denna frukt (eller vad det är) kommer att växa i vår trädgård.


Här ser vi vinnaren i Asiatiska mästerskapen "Störst hatt i förhållande till kropp"

Dagens strandbilder.
Efter högvatten o lite hårda vindar de sista dagarna så har stranden sjunkit med c:a en meter. Det är mycket det.. faktiskt 100 cm.



Såg i internettidningarna och på facebook att halva Sverige har suttit uppe en hel natt för att kolla på TV-pucklaget som spelade i Canada. Har inte ni något annat för er där??? Jaja grattis iaf till kvartersliganslaget.

Om någon tänkt att besöka mig på Filippinerna så avråder jag er bestämt för att komma hit under tiden 30 juni - 21 Juli för då är jag i Sverige.
Kunde inte låta bli att boka, ToR Hong Kong - Arlanda 9200 sek för 2 pers. REA....!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar