tisdag 24 januari 2012

Pannkaka

Efter förra veckans server-krasch har vi fortfarande problem med nätet här hemma. Det var i tisdags morse som servern hos min internet-leverantör brakade och de skulle fixa en ny. Vi blev efter lite utpressning, överflyttade till an annan server och där är vi fortfarande kvar. De har ännu inte fixat vår nya utan de jobbar ännu på det.
Med reservlinan vi har nu går det knappt att ringa via skype och om man lirar poker så blir man dissad gång på gång. Att bli dissad hela tiden då man spelar gör ju det hela ännu svårare och det är ju bra för mig att ha något att skylla på. Annars hade ju de andra inte haft en chans.
PS) nästa vecka åker jag till Cebu för att spela live)

På Villa Prescilla har vi nu startat att bygga den fjärde lägenheten på våning två. Det ska bli en lägenhet på c:a 20-22 m2 med ett kombinerat kök/vardagsrum samt ett sovrum.


Jag har haft kontakt med en USA-född italienare som bor här på Negros tillsammans med sin Filippinska fru. De är intresserade av en lägenhet hos oss under 1,5-6 månader. De hade ett lungt och skönt liv i sitt hus tillsammans med sin 4-åriga son i Sibulan starx norr om Dumaguete. Allt var perfekt ända tills Tyfonen kom för c:a en månad sedan. De bodde alldeles intill en flod med knappt något flöde alls på en tomt han köpt av en av hennes släktingar.
Då tyfonen kom in över ön så väcktes hela familjen av att vatten från den översvämmade floden snabbt steg inuti deras hus. De lyckades att ta sig ut och iväg till säker mark med kanske en minut tillgodo innan de släpats med vattenmassorna.
De har nu städat ur huset och lyckats att ta vara på det mesta av sina sake men nästan alla möbler är förstörda. Dator och mobiler lyckades han att rädda då de flydde.
Trots att huset är helt i ordning igen så har de helt tappat lusten att bo där igen. De vill inte börja köpa nya möbler och husgeråd till ett hus som de är rädda för att bo i så just nu bor de på hotell och funderar på vad de ska göra i framtiden.
Hans arbete kan han utföra varifrån som helst på jorden eftersom han säljer någonting via internet.
De funderar på om de ska bo i New York eller i italien eller på Villa Prescilla och just nu lutar det åt att de startar sin nya livs-resa hos oss.

Idag har vi varit och betalat skatt för vår villa. Vi fick betala 12000 i fastighetsskatt och det gör man på borgmästarens kontor i Zamboanguita och med kontanter.
Hemma på vår strand går arbetet vidare för att skydda staket och tomt. En liten skyddande pir har de byggt ut i vattnet och de har påbörjat den andra.


Grannen har ännu inte gjort ett dugg för sin strand, han hoppas säkert att min pir som kommer att gå ut jämte hans tomt ska rädda honom med, så han slipper betala.

Idag har vi varit på Fiesta i en liten liten by på landsbygden i närheten av Prescilla föräldrahem. Självklart har vi bjudits på helstekt gris och det blev många skratt tillsammans med goa, glada människor.

Jag har idag köpt ingredienser för pannkakssmet samt jordgubbssylt och i morgon ska jag grädda plättar. Jag är helt säker på att Rea kommer att gilla mina plättar, jag har bjudit Prescilla några gånger på plättar och hon verkar oxå tycka om dem eller så är hon en jäkel på att hålla masken, kanske hon har ett pokerfejs som lurar t.o.m mig. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar