onsdag 11 januari 2012

Geten sket på taket!

Fullt upp nu på Villa Prescilla, nya gäster kommer till de nya lägenheterna, en kommer på fredag och en på söndag. Han som kommer på fredag är han jag berättade om för ett par månader sedan. Han gick under namnet "Gnällkalle". Tur att vi har bästa stället i Dumaguete så även de gnälliga kommer tillbaka.
Många har gnällt i min butik genom åren, men det är bara att ta emot och försöka att gottgöra dem så mycket som är lämpligt. Efterå brukade jag gå in på kontoret och tänka för mig själv: Vad gör de att de gnäller lite ibland, jag tjänar ju pengar på dem.

Operation rädda stranden pågår för fullt och nu är det 6-8 man som knegar mot vattenmassorna, och 2 man som försöker hålla grannjäkeln borta :-).(skoja bara)


Hålet närmast kameran är lagom stort för Schweizaren. lol

Ähh jag skiter väl i grannen, men lite kul är det, fast egentligen tråkigt att man inte kan umgås och ha det trevligt istället.
Arbetarna gräver stora hål på dagarna, lägger i stenar, armeringsjärn och massor med cement. På kvällen kommer högvattnet och fyller igen alltihop med sand och så får de börja gräva nästa morgon igen.

Idag är det onsdag och det betyder här att det är mrknad i grannbyn (300m) Malatapay. Den marknaden är världsberömd här på Negros och många kommer hit för att sälja eller köpa. Det finns allt där, bland annat en massa djur som är till salu.
Då vi åker in till stan på morgonen så brukar jag köra om en hel del olika fordon som transporterar inköpta djur.
Denna pedicab transprterar en ko och ett helt gäng getter som någon bonde har inhandlat.
För att få plats med allt så har man helt enkelt lagt upp en 4-5 getter på taket och bundit fast dom. En av dom har protesterat genom att skita på taket.
Så är sederna här och det enda vi kan göra är att lida med djuren och föröka att ha förståelse för bönderna för deras ekonomi tillåter inte att köpa in stora fina transportbilar.

Gettemånga getter i Dumaguete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar