torsdag 5 januari 2012

Hur en Schweizernöt kan bli en Helnöt.

Min granne kom till Zamboanguita den 30 december, han är från Schweiz och jag har hört på omvägar om att han skulle vara svår att göra med, och han kanske har hört detsamma om mig, vad vet jag.
Han bor halva året på Filippinerna tillsammans med sin Filippinska fru och resten av året i Schweiz för han gillar skidåkning.
Det är Barry, den amerikanska mannen som byggt vårt hus som har berättat och han sa också att Schweizaren jobbat 40 år på IBM och ändå äger han inte ens en dator dessutom har han ingen TV och ingen swimmingpool.

Första gången vi sprang på varandra var på en restaurang på nyårsafton då vi bara skakade hand och sa Gott Nytt år.
Andra gången vi träffades var den 2:a januari då vi tog ett snack över staketet och jag sa till Prescilla att han inte kändes speciellt rolig att prata med, en gammal (70 kanske) torr, humorslös snubbe och hans snack och stil verkade inte funka med mig.
Jag är ju ung, blöt och rolig. Jag lade dock snabbt till att vi kanske kommer att bli de bästa vänner i framtiden och garva tillsammans åt första gången vi möttes.

Operation rädda staketet pågår för fullt utanför vår trädgård. De har sågat ner våra fina palmer (snyft) och börjat gräva ur för att kunna göra en vågstoppare i cement.
Då jag stod och hängde på staketet igår kväll för att kolla upp alla förändringar hörde jag något ljud från staketet bredvid mig.
– Hej, sa jag
– Vet du egentligen vad de håller på med? sa grannen som stod där.
– ja, vi ska lägga en cementbarriär för att rädda staketet och min tomtmark, sa jag.
– Skitsnack, de är här för att stjäla virke, sa han.
– Nej de tar ner de träd som de måste för att kunna gjuta.
– Nej, sa han de stjäl timmer och dessutom skräpar de ner, ska jag behöva gå igenom det här imorgon bitti då jag ska bada sa han.
– Ja det får du nog göra sa jag, de har ju bara kommit halvvägs så de ska fortsätta imorgon dessutom har jag redan informerat förmannen att de ska snygga till efter sågningen är klar.
Då drog han igång med värsta gnällhistorierna.
– De har ju skräpat ner.
– Palmerna kunde kanske stått kvar o klarat sig.
– Då de oljar motorsågskedjan så droppar det olja på min bit av stranden.
– Förmannen kommer säkert inte att se till att de gör klart för jag har bett honom flera gånger att fixa en dörr men han har inte gjort något än. (kan ju bero på att han inte arbetar för schweizernöten)
Plötsligt upphörde hans gnäll och han sa. – är det inte uppstädat här imorgon så då jäklar…
– hotar. du mig? sa jag.
Nej, nej, nej, ta det inte personligt svarade han.

-Ja jag kan ju inte hjälpa att det varit en tyfon som förstört vår strand och hade du bara varit här så kunde du varit med och tyckt hur det skulle se ut här sa jag till honom.
Han sa att han minsann inte skulle skydda sitt staket mot vågorna.

Så nu är det alltså på följande sätt:

Österrikarna är muppar för de bestämmer vilken hyra jag ska ta då de skiter i kontrakten.

Tyskarna är idioter som bara backar ur en lovad hyrtid på en månad för att de inte fattat att 33 m2 är precis lika stort här som i övriga världen.

Araberna har problem med folk som gör inbrott utan att stjäla något av värde och utan att lämna minsta lilla spår.

Och nu har helt plötsligt en vanlig Schweizernöt slagit om och blivit Helnöt.
Så länge var man kompis med grannen.

Inte många kvar man kan hyra ut till och det är ju tur man är Svensk för vi gör ju alltid så rätt hela tiden.

Här är strandens förändring.






















1 kommentar:

  1. Hej Anders Du har alltid haft turen på din sida o träffa många nötter,men som tur är har Du iallafall dit kryptiska inlägg på det mesta,Du vet också hur man möter slikt folk o det är ju bara det en fin sak.Vi har talat om någon resa mot ditt område,men som sagt det skall funderas o funderas fram o tillbaka,men vi ser det inte omöjligt att det kan bli inom en snar framtid.Jag har fortfarande lite kontakt med Peter Andersson,som också bor i närheten eller?
    Har Du någon kontakt med honom?Vi är lite villrådiga om hans skrivereri om hur bra allt är o vi är så välkomna,vi får se vad det blir av allt detta,ha det bra och sköt om stranden o dina palmer.

    SvaraRadera