torsdag 19 januari 2012

Det är roligt i Siaton!

Nu var det några dagar sedan jag bloggade senast, det finns 2 anledningar till det. Den ena är att det inte händer så mycket just nu och den andra är att internet varit borta igen.
Det är tredje gången jag har ett längre uppehåll på nätet och denna gång beror det på att någon server packat ihop.
Jag betalar extra mycket för mitt internet eftersom jag brukar spela poker där. Då jag blev offline denna gång hade precis finalbordet startat i en turnering och jag låg 2:a av de 9 som var kvar. Surt.
Vill man ha lika bra internet som hemma i Sverige så ska man nog stanna där, här får man räkna med att det inte funkar lika bra.
Firman som är min leverantör de försöker verkligen att hjälpa en och om man sms:ar eller ringer med frågor så svarar de alltid med en gång, det är inte som Telias talsvar då det är 200 före i kön.
Idag fick jag tillbaka nätkontakten, det tog 4 dagar.

Annars är det lugnt på fronten, vädret som varit lite ostadigt i en månads tid med lite regn, lite moln och lite varmt och soligt har den senaste veckan övergått till mycket sol och mycket varmt. Flinten är nygräddad och för första gången sedan juli har jag tappat skinn p.g.a. solbränna.

På Villa Prescilla är det just nu perfekt, 9 lägenheter klara och alla är uthyrda, jag får också sms och teleförfrågningar varje dag av folk som vill hyra. Men så är det ju högsäsong just nu.
Vill ni kolla bilder på lägenheterna så hittar ni det på www.villaprescilla.com . lägenheterna 21,22,23 är det senaste tillskottet i lägenhetsfamiljen.

Jag fick vattenräkningen på VP häromdagen och vi har totalt 5 vattenmätare.
Förbrukningen på varje mätare var 36, 9, 22, 6 0ch 246??? Kubik. 246 kubik på en mätare? Det är lika med 246000 liter vatten so skulle ha förbrukats där. Jag tog med slipparna till Vergie som är chef på bygget och av en händelse stod han med en kran i handen.
Jag visade honom lapparna och undrade om han visste vilken mätare det var som förbrukade så mycket vatten. – Jaja, sa han och visade mig kranen han höll i.
Han hade sett att en kran vid poolduschen utomhus läckte och precis byt ut den. Den mätaren stod ensam för c:a 80 % av min totala vattenkostnad på 8300 pesos (1300 sek) denna månad.
Från och med nu har vi ett protokoll som vår arbetare ska fylla i varje dag med vattenförbrukningen så det inte händer igen.

Vi har även skyhöga räkningar på elektriciteten hemma i Zamboanguita. En av anledningarna till det är att Barry som vi köpte huset av har byggt ett nytt hus bakom vårt och han är kopplad till vår mätare också. Han ska ju såklart ha en egen mätare så snart NORECO som elbolaget heter, har tid hade koppla om lite grann.
Men även om han är kopplad till oss så blir vår räkning skyhög och vi har bett NORECO att kolla upp om det är riktigt.
NORECO är ett el-cooperativ och man måste gå en utbildning på 2 dagar för att vara kund hos dem. Prescilla har gått utbildningen för VP:s räkning så vi slipper gå om kursen för villan.
Det har aldrig blivit av att ändra ägarnamnet på elmätaren så räkningarna kommer fortfarande i Barrys namn men nu var det dags att ta tag i det problemet.
Vi visste att vi var tvungna att har ett papper där Barry avsäger sig sin mätare och överlåter den till oss, så jag hade skrivit ut ett sådant som Barry skrivit under. Vi visste att vi även skulle ha med oss papper som bevisade att vi nu äger huset, så vi hade med oss köpehandlingarna och så åkte vi till NORECO:s kontor i Zamboanguita. Men det var fel av oss för vi skulle åka till Siaton, 2,5 mil längre bort för där låg huvudkontoret för den del av ön som vi bor på. Så vi åkte vidare. På dessa smala kurviga vägar tar det 25-30 min att köra 2,5 mil.
Vi hittade kontoret genast och satte oss för att genomföra namnändringen så att fakturorna i fortsättningen skulle komma i vårt namn.
Men genast blev det problem, Papperet som jag skrivit ut och Barry skrivit under var tvunget att vara stämplat av en advokat så att man visste att det var Barry som skrivit under. Dessutom ville de se Prescilla:s skattsedel. Det är ett papper vi fått av skattemyndigheten i Dumaguete man alltid ska ha med sig, och de hade vi båda två.
Men vår skattsedel var utskriven i augusti så den blev inte godkänd för den skulle skrivas ut i år så vi fick åka hem igen utan att få ändra namnen. Undrar hur ofta det kommer folk som försöker bluffa till sig extra fakturor så de kan få betala elräkningar som inte är deras.
Nu har vi i alla fall fixat alla papper och ska åka tillbaka igen för att fixa till namnändringen.

Ha ha ha nu är det dagen efter jag skrev förra raden och inte är livet så enkelt att man bara fixar de där papperen och sedan är det klart. Då vi kom tillbaka idag och skulle lämna in alla papper så visade det sig att kontraktet som vi fick med oss igår för att fylla i också skulle vara stämplat av en advokat, så vi fick åka till stan för att fixa en advokatstämpel innan de kunde godkänna våra papper. Nu var det ju ingen advokat på kontoret men sekreteraren lovade att han skulle stämpla och leverera kontraktet till NORECO. Jag har kanske inte skrivit sista raden om det äventyret ännu. 

Dra mig på en tallekotte! Tror ni inte att idag kom vi på att ett av papperen vi lämnat in var fel så vi fick åka dit för tredje gången. 26 km enkel resa. …..


Jag har byggt en liten verkstad i poolhuset och jag slog nog det Asiatiska rekordet i svettning.
Hela (och jag menar hela) min skjorta var totalt dyngblöt av det hårda arbetet.
Jag satte alltså upp 2 hyllor samt en träskiva på väggen med 16 skruvar, sedan ett antal skruvar som skulle hålla verktygen på plats. Undrar hur mycket jag skulle svettats om jag inte haft slagborr och skruvdragare.


Strandprojektet går vidare, de jobbar nu varje dag med start kl. 4 då det är lågvatten. De vilar lite mitt på dagen och sedan jobbar de till kl 9-10 på kvällen. Allt görs nästan helt utan maskiner, den enda maskin de har är en cementblandare. De kånkar på stora stenar och cementsäckar från parkeringen 150 m bort, som ska gjutas in i cementen och det måste vara ett otroligt tungt arbete.
Nästan lika tufft som mitt verkstadsbygge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar