tisdag 25 oktober 2011

Liten rundresa!

Då var vi hemma igen efter en liten rundresa till några närliggande öar. Vi började med att åka en timme snabbfärja till Siquijor där blev vi mottagna av ett par från resorten vi bokat.

Välkomna välkomna!

Vi bodde på ett rätt välkänt hotell med gott rykte och det var riktigt bra men hade också några brister. Rummen var hyddor byggda av bambu och placerade på sluttningen upp från stranden. Sluttningen var fylld av palmer och andra träd så det var rena djungeln som man fick gå igenom. Djungeln var fylld av mygg och luftfuktigheten var otroligt hög. Vi hängde ut badbyxor och handdukar men de var lika blöta efter ett dygn på tork.
Det fanns två rätt så bra restauranger och utsikten vid frukostbordet kan man inte klaga på.

Nog smakade kaffet gott i denna sköna miljö!

Vi hade bokat en rundtur och klockan 10 åkte vi iväg ett varv på ön. Det blev besök på utsiktsplats, 400 år gammalt träd och kyrka. Ett vattenfall där man kunde få bada var också med på turen.

Vattenfall, men man minns bäst de 135 trappstegen för att komma tillbaka till bilen.

Nästa morgon var det dags för en ny färjetur, båten gick redan klockan sex på morgonen så det blev bara kort sömn denna natt.
Alla vet ju hur det är att resa med trötta ungar men mina skötte sig rätt så bra trots utebliven sömn och frukost.
Vi åkte till nästa ö och den heter Bohol. Den ligger tillsammans med Panglao och det är 2 kända öar med rätt mycket turister.
Vi checade in på en beachsresort som heter: Dumaluan. Den ligger på en flera km lång sandstrand med kritvit sand och gnistrande klarblått vatten. Tyvärr kunde inte hotellet ha den service och kundkäsla som man tycker att ett hotell i denna prisklass ska ha, så det förstörde en hel del av upplevelsen för oss. Men hursomhelst så är just Bohol med sina stränder otroligt vackert och det finns många sevärdheter.

Veckans badpojke!

Vi hade fixat en van med chaufför och åkte på rundtur. Det blev att titta på Katter, ormar,apor,fåglar fjärilsmuseum, kullar, kyrka, utsikt samt lunch på en flodbåt med dans och levande musik. Vi betalade 2500 pesos för en heldags resa med vår chaufför, Anjo Navarro. Han lyste som en sol då han fick 500 pesos i dricks så då blev vår kostnad totalt 450 kr.

Ali-pappi?

Prescilla är inte så lättskrämd i alla fall.

Till min syster Eva: Detta här vad jag kallar KATT!!

Blandning mellan katt och Pinoccio!

Härlig utsikt över "Chocolate hills"

Småapor som fotograferar mindra apor!

Efter två nätter på detta skräphotell åkte vi vidare till Cebu, Filippinernas näst största stad med 4 miljoner invånare.
Vi bodde på ett hotell där vi bott flera gånger förut, inte världens lyxigaste men pris och standard passar oss bra.
Målet i Cebu var 2 stycken gigantiska köpcentrum. Så ungar och fru fick shoppa av sig lite och jag fick vila upp mig med några koppar kaffe eller en öl.
efter 2,5 dagar i Cebu flög vi hem till Dumaguete igen. 7 nätter på bortaplan så vi längtade ju hem till våra små vovvar. Fan vet om de inte saknat oss med :-)
Nu vilar vi upp oss efter resan, Carina och Ricard har turats om med lite sjukdomar och tillsammans har vi nog käkat upp en hel ask med Loperamid.
3 dagar kvar för Carina och Ricard med sällskap så vi ska utforska närområdet lite grann. Nästa vecka kommer Fredrik och Frida så då ska man passa ungar igen, denna gång i en hel månad.