onsdag 4 april 2012

Vad gör man för att få tiden att gå?

Varmare än varmt här nu, och riktigt riktigt skönt. Det blåser lite grann och det är tur det då man ska sitta på verandan och slappa.
Prescilla har lite influensakänning så jag tog en MC-tur till stan idag för att fixa lite småsaker. 30 min enkel resa och 30 min brummande i staden gör 1,5 timmar totalt i brännande sol innan man är hemma igen. Det brukar vara precis lagom för att inte bränna sig för mycket.
Folket som är infödda här skyddar sig mot solen med paraplyer eller långärmat och långbyxor. Det är bara västerlänningarna som exponerar sig mot solstrålarna för att bli bruna.
Första gången jag skulle köpa solskyddscreme här så frågade jag vid ingången vart de hade solskydd någonstans, jag blev hänvisad till en hylla som var c:a 4 m bred där det kryllade av alla de slags oljor o krämer. Då jag stod där och valde fick jag se att samtliga produkter var "Whitening" som man använder här för att bli vitare. De som bor här försöker att bli vitare och vi västerlänningar försöker att bli brunare. Jag hittade till sist lite solskyddscreme oxå men den hade bara 30 cm plats.

Jag jobbar ju inte ihjäl mig här precis. Hemma har vi 2 anställda som sköter bil, trädgård, pool och alla hushållssysslor och firman har man ju för att fylla upp dagarna med något. Vi har ju en anställd där som sköter det mesta åt oss.

Om man nu är ledig nästan jämt så måste man ju hitta på något för att få tiden att gå här. Jag spelar ju poker på nätet och även live, jag brukar spela wordfeud och andra spel på min I-pad.



Då det närmar sig jul så brukar vi spela något som lustigt nog kallas svensknöt. Det går till så att man knäcker en massa kokosnötter och då man hittar en med 2 stycken nötter i, en så kalla tvillingnöt, så väljer man ut en motståndare och äter upp en nöt var och så bestämmer man att den som skriker "Svensk" till den andra efter en bestämd tidpunkt vinner något som man enats om.
Vet inte varför man spelar svensknöt här men det påminner om något vi spelade i Sverige då jag var liten.

En del brukar sitta utanför shoppingstråket i stan och kasta dartpilar på Nordbor. Poäng får man varje gång man träffar någon från Finland. Leken kallas för " Pil i Finnarna" och uppskattas väl inte jättemycket av de finska medborgarna.

En annan rolig lek man har här är att man skaffar en massa bambupinnar. Sedan samlas hela familjen och hjälps åt att fylla dem med mjölk. Pappan i huset tar sedan alla pinnar och gömmer dem runt om i terrängen. Det ska helst vara jättevarmt ute.
Sedan ska alla barn leta efter pinnarna och helst hitta dem innan mjölken surnat för då har det ju hunnit att bli fil i pinnarna och det gillar inte Filippinarna här på Filippinerna.
äsch, jag går o tar mitt tredje dopp i poolen för dagen, då går det iaf en kvart.

Ha det.................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar