måndag 9 april 2012

Motorcykelolycka

Jodå vi har påsk här oxå, och vi har nog mer påsk än vad ni har om man ska utreda varför just påsken firas.
Här kallas det för Holy Week och affärerna stänger ett par dagar. Nu stänger dom ju inte riktigt i takt för en del hade stängt ons-tors andra tors-fre och någon tors-lör.
Filippinerna är ju i stort sett katolskt sedan spanjorerna vairt här och ägt landet som någon slags koloni.
I stort sett alla Filippinare går i kyrkan och tron på en gud är mycket stark. Så påsk är viktigt här.
Personligen så tror jag ju mer på ett par i ess än några gudar så jag ligger lågt. Absolut får de ha sin religösa tro men jag är som sagt inte speciellt övertygad om dessa historier.
Själva har vi tagit det lungt denna Holy Week och mest varit hemma. Det beror nog mest på att vi båda har varit sjuka och att vi hade besök av Prescillas släkt i Söndags.
Vi har gått varvet runt här med någon slags influensa, den heter nog nåt som Helsingforsinfluensan eller Berlinsjukan istället för HongKongflunsan som vi hade i Sverige.
hmmm, Djurgården åker ur elitserien i hockey, tur för många jag känner att min vassa tunga är i ett annat land, och Brynäs i guldfinal så då är det nog lugnast att jag är här. Själv ser jag fram emot 2015 då SSK kliver upp högst på pallen och tar emot pokalen.

Jag körde över en motorcyklist i förrgår!
Ja det gjorde jag och det var inte kul, inte ens för honom.
Trafiken här är inte ett dugg lik den svenska och de flest kör på ett köpt körkort, utan registrering på fordonet och utan försäkring. Nu funkar det ju oftast och trafiken är otroligt tät var man än kommer. Jag har sett ett antal olyckor och några vrak längs med vägarna. Nu kör jag säkert 6-8 mil om dagen och jag har även lärt mig att köra enligt den stil de har här.
Man måste alltid vara uppmärksam då det när som helst kan komma ut ett fordon från sidan eller en hund,ko,höna som vill över vägen. Man blir oxå omkörd av motorcyklar hela tiden och att köra om på vänster sida är det bara hälften som gör. Ibland blir man omkörd på båda sidorna samtidigt, och om då en hund ska över vägen samtidigt så får man snabbt käka blodtrycksmedicin för att inte dö av förpickelsen i bröstkorgen.

Oftas är det "störst är först" som gäller då man kommit innanför stadsgränsen. man byter fil och kör om på alla håll hela tiden ungefär som i en myrstack.
Då man kommer till en korsning så kör alla ut sina nosar på bil, pedicab eller mc och den som är modigast kan köra. Nu är man ju modigare i en stor bil så jag kör ofta först.


I förrgår så kom jag till en 4-vägskorsning och klämde som vanligt fram bilens nos. Jag kollade noga till vänster och till höger och det var just inte så mycket trfaik pga av holy week. Ingen kom från vänster så jag tittade höger och började att gasa lite grann. Då kommer det en motorcykel i 90 km/tim c:a så jag bromsar för att släppa fram fartdåren. Då han passerat så börjar jag att gasa igen för att svänga vänster.
Klonk sa det i framskärmen och jag såg en kille på MC ramla framför mig och innan jag fått stopp på bilen så var han halvt under bilen.
Jag hade inte en susning om att han kommit smygande från vänster och stannat till för fartdåren precis framför min bil.
DEt skrapade till i bilen rejält och då han sprattlade lite där fram så provade jag att backe. Det verkade vara en lämplig manöver just då för efter en del skrapande och viftande från honom så kom han upp på benen.
Prescilla hoppade ur billen och frågade hur det gick för honom. No problem, No problem sa han och gestikulerade. -Are you ok? sa hon igen, how is your motorbike?
-No problem No problem sa han igen och började ta fart för att köra iväg.
Det kom någon springande för att se om han var ok men han ville absolut inte stanna kvar.
Nu tycker jag nog att det var hans fel men jag var nog glad att han såg välbehållen ut och åkte iväg.
Jag kommer aldrig att kunna peka ut honom eftersom han virat en tröja runt huvet för att skydda sig mot solen och dessutom hade solglasögon.

Hur som helst så tycker jag att det är kul att träffa folk härifrån, men kanske inte med bilen..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar