söndag 29 april 2012

Vilket Vrak !!

Plötsligt måste jag skriva bloggen i chrome och då drar den ihop texten för mig. Min dotter Carina har lovat att hjälpa mig för att göra boggen lättläst igen men tills vidare ser den ut som den gör.

Tillbaka till vardagen i Dumaguete och Zamboanguita. Nu glömmer vi pokern för ett tag. Vi har fortsatt vårt arbete med att fixa till trädgården och våra senaste tillskott kommer här:
2 stycken Flamingos som landade och byggde bo i ena hörnet av trädgården. Den till vänster är hanen och resten är honan. Om de skaffar sig 3 barn så har vi hela flamingokvintetten här.
Här ser vi några andra djur som leker med en boll framför poolen. Vi kallar dem för Sten & Stanley.
Ytterligare ett djur som slagit bo hos oss, det är vår lillvalp Sparky som slappar i värmen. Vi var ju i Cebu förra veckan och jag letade faktiskt efter en flickvän till honom. Tyvärr inget napp denna gång men vi letar vidare.

 Utanför vår tomt samlades fiskarna och deras familjer härom dagen för att tillsammans lägga ut ett nät. De använder ett par små båtar för att få ut nätet och sedan drar de tillsammans in och ihop nätet. Hela familjerna hjälper till. Fångsten de får kan nog närmast liknas vi spigg som de lägger i i nåt som liknar ättika och äter tillsammans med ris.

Jag har letat efter en båt att hyra för att åka ut och djuphavsfiska. På alla ställen jag varit så har jag försökt att hyra en båt en dag för att fiska. Här runt omkring Dumaguete finns det bara mindre båtar för fiske, och de större passar inte riktigt. Jag har sagt några gånger att man skulle skaffa sig en båt för djuphavsfiske som man kan hyra ut till alla pensionerade turister som bor här. Då jag var i Marocko hyrde vi en prefekt båt där de lagade mat och serverade drycker i samband med fisket. På vägen hem från pokern så fick vi vänta på färjan i 20 minuter, och då vi satt där och väntade fick jag se exakt en sådan båt jag tänkt på. Nu såg den ju inte så sjösäker ut men jag tror att man kan få den gratis om man bara fraktar bort den. Jag ser framför mig en nymålad upphottad båt med ny reling och tak med ett kök i kabinen och en bar på däck. Lite bord & stolar så har vi hela paketet för att göra business även då båten ligger i hamn. Någon som anmäler sig frivilligt? Hammare, spik färg o gott humör behövs här i värmen. o en kall bira förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar