onsdag 8 februari 2012

Jordbävningar, Poker och så vet jag varför Falcons öl smakar piss!

Ännu ett längre uppehåll i bloggen men denna gång beror det inte på att det varit händelsfattigt utan tvärt om.
Vi tog en veckas välbehövlig semester och åkte till Cebu för att spela poker. Fast egentligen tog vi en veckas välbehövligt arbete för jag gör ju inte så många knop vanligtvis och nu skulle jag försöka att tjäna pengar sådär en 8-12 timmar om dagen. Eftersom jag inte haft lön eller A-kassa på 5 år så liknar ju pokern ännu mera ett arbete för mig.


Vi hann inte mer än att börja dela ut kort första dagen så Textade Liam, vår senaste hyresgäst, till mig. En av våra arbetare hade tagit tag i högspänningsledningen som går precis utanför Villa Prescilla längs med vägen. Det hade slagit gnistror om honom och han hade fallit rätt ner i backen och skadat sig. Jag sa till Liam,som verkade vara någon sjukvårdare, att skicka grabben till sjukhus och jag betalar.
Grabben vägrade trots att jag även sa att jag betalar hans lön också. Som tur är har han repat sig och arbetar igen. De kan nu arbeta lite längre på kvällarna eftersom han är självlysande som något ljushuvud sa.
Jag lirade på med min poker några dagar och efter att jag blivit kvalklar och utåkad i alla viktiga turrar så var det bara Main Events dag 2 kvar.
Vi hade några småsaker att handla så vi startade dagen med att åka till Ayala Center, ett jättestort shoppingcenter med 100 tals butiker och restauranger. Då vi stod i kassakön började helt plötsligt golvet att skaka, inte särskilt mycket men tillräckligt för att jag genast sa till Prescilla att vi lämnar våra saker och går ut. Väl ute på gatan visade det sig att det var tusentals andra som kommit på samma tanke.
Jag tog en taxi och åkte hem till hotellet och Prescilla var kvar för att kolla i ett par andra småbutiker.
Då pokern startade en timme senare fick jag efter 40 minuter ett telefonsamtal från en vän i Dumaguete som ville varna oss för att det utfärdats en Tsunami varning för hela kusten längs med Negros. Jag sa till den huvudansvariga för turneringen och de tog en paus på 15 minuter så att man kunde ringa och varna de som berördes.
Strax efter pausen började meddelanden att hagla in från tidigare nämnda Liam. De hade nu bestämt sig för att inte stanna i Filippinerna. Efter att ha upplevt översvämningarna från Tyfonen i december, Strömkarlen på Villa Prescilla så blev jordbävningen det som fick hans bägare att rinna över. Han checkade ut nästa dag och är numera i USA. (undrar vad som ska hända där nu).
Jag såg på nyheterna här att Tyfonen och jordbävningen är de 2 största naturkatastroferna som inträffat på Negros på de senaste 50 åren, så nu borde det väl räcka. (Mamma blir nervis annars).
Efter 8n timmars poker denna finaldag åkte jag ur på 32:a plats. e är väl inte dåligt men det var ju bara 27 priser. Först tyckte jag att jag spelat min sista hand rätt men med lite distans bannar jag mig själv för att inte vara mer skärpt då man är så nära prispengarna.
För de pokerinitierade kan jag berätta händelseförloppet som så här.
Jag satt Med JJ på small blind. UTG + 2 raisade 1,5 ggr BB och jag nöjde mig med att syna för att lura honom lite. Flop kommer 3,3,T. Jag checkar och han bettar ut pott. Jag ställer in hela min stack som innan potten var average+. Han grubblade länge och synade med QQ. Out.......... Stort felspel av mig i ett läge där de flesta tajtat till sig. Till mitt försvar kan jag bara säga att detta var den tredje bästa handen jag fick på 5 (fem) dagars poker.
Bilder:



Vi jobbar vidare med vår förstörda strand, man fattar ju att grannen blir förbannad.


Så här ser numera vår villa ut efter tyfon jordbävning och utbrott över att inte internet funkar.


Dorian: en vanlig frukt som växer här, de flesta här på Filippinerna tycker om den utom de som har namn som börjar på A och slutar på ndersHellberg. Den luktar som om man nyss varit på toa och jag är allergisk mot den, faktiskt.

På tal om toa, jag vet nu varför jag alltid tyckt att Falcons öl smakar piss:

Zoomar man så ser att det är fanken mig nästan samma logo och typsnitt. hehe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar