måndag 27 februari 2012

Tävling!

Igår, Söndag, var vi iväg till en försäljare av plantor. Efter allt jobb med Vågbrytaren utanför vår trädgård så behöver vi förnya en hel del av gräset. Det är så billigt här så man köper färdigt gräs.
Nu blev det ju några andra plantor till vår trädgård så snart har ”Botaniskan” i Visby en konkurrent.
Egentligen är jag ju inte överintresserad av det där med plantor men visst är det kul att odla lite konstiga växter som de har här.
Här ser vi ett Pungträd och om man zoomar lite så ser man att det växer fullt med pungar i grenen. I varje pung finns det 2 kärnor som kallas ”ballar” på Filippinska. Dessa pungar är helt ätbara och om man slickar på dem så hårdnar det i grenen och de blir mera svårtuggade.

I Sverige kallas det för Guavaträd.

Nästa bild visar en fult utslagen paraplyaralia. Man känner igen dem på den lila färgen och om man fantiserar lite kan man tycka att blomman liknar ett paraply.
Denna blomma slår oftast ut då det regnar och en släkting till denna kan man ofta se på badstränderna, fast då ser det ut som ett par asul.


På denna bild ser vi klockspelet på en hängbjörn. Blommorna som påminner om en holländsk fotbollssupporter hänger i klasar på ståplatsläktaren.


Vi var också i stan för att svarva till ett par reservnycklar. Jag har hittat en man som heter Dodong och han är Dumagutetes svar på Chrille & Peter på lås och nyckel tjänst.
Dodong har en nyckelsvarv i sitt lilla gatustånd men ibland fungerar inte den. Igår var det en dag den inte fungerade. Då tar han helt enkelt fram filen och filar till nycklarna. Han behöver c:a 2 minuter för att fila till en nyckel och sedan tar han 25 pesos (4 sek) för nyckeln.
Jag tycker det är bra att man får veta vad en nyckel egentligen ska kosta, jag brukar ju betala några hundralappar hos Chrille & Peter och man förstår ju att de har bra marginaler. Som ni fattar brukar inte Dodong åka till Thailand 4ggr om året heller…. 


Jag har ju klagat på internet efter tyfonen och äntligen fattade de att något extra ska göras. Så idag kom de 2 man för att byta ut radion som tar emot internetvågorna trådlöst.
Jag gick ut för att snacka lite med dem och en av killarna satt med en dator i knäet på grannens gräsmatta. Jag stod o snackade med honom ett tag och sedan frågade jag plötsligt: Var ni inte 2 man? Var är din kompis?
- Han är där uppe, och så pekade han på den smala masten som är 50 meter hög.
Jag kollade uppåt och där satt hans kompis i toppen och bytte ut radion.
Inga livlinor eller fallskärmar behövs utan man klättrar bara upp. Det blåste rätt kraftigt i morse men vad gör det, masten sitter ju fast med några ståltrådar i marken.


Kvar har vi en bild som jag tog igår. Och om ni kan gissa vart den kommer ifrån ska ni få ett pris. Det kommer en fortsättning på denna bild.

1 kommentar:

  1. Tjena Blind-Anders!
    Läser dina inlägg med nöje. Nu när vi fick en utmaning har jag svårt att bara vara en ubåt (läsa men inte höras/synas). Är inte bilden målad på er din nya vågbrytare!?
    Ha det bra och hälsa Precilla!
    Kolle GT

    SvaraRadera