tisdag 21 februari 2012

Lucky ruvar på ägg?

Arbetet med strandräddandet går vidare och närmar sig nu slutet. Om man nu får önska sig vad man vill så hade vi ju självklart önskat att få behålla den gamla stranden men ibland går inte saker som man vill.
Vi försöker nu att snygga till de fula cementpirarna med lite strandmotiv och passar även på att måla vår gråa mur som går ner mot havet.
Roger målar all cement med vit färg som kommer att bli grund för framtidens ideér.
Tanken är att vi ska hyra in en konstnär som ska måla natur eller strandmotiv på muren så det ser ut som en förlängning av vår tomt istället för en 3 meter hög grå cementmur.




Vår arbetare,Roger målar murar och poolhus.

Nästan varje dag stannar vi till vid den stora gallerian i Dumaguete. Det är ett jättehus fyllt med butiker som butikskedjan "Robinson" äger. De har massor av sådana köpcentrum runt om i Filippinerna.
I de större städerna inrymmer ett sånt här köpcentrum massor av butiker och restauranger men här i Dumaguete är det nog "bara" 30-40 butiker och 10-12 restauranger.
De har fått för sig att man ska använda huvudentreén så lite som möjligt så istället styr de trafikburna och andra kunder till de 3 mindre entreérna.
De öppnar varje dag klockan 10 men av någon anledning så släpper de inte in folk förrän nationalsången spelats i alla högtalare och den spelar de inte före 10,10.
En ordningsman som jag kan ju inte låta bli att gnälla över detta, men nu då man börjar bli van så har gnället minskat.
De har vakter i alla entréer som ska muddra en innan man kommer in samt ett antal vakter som vaktar att man parkerar på ett bra sätt.
De har också fixat med parkeringsplatserna så då man ska åka ut därifrån så måste man runda hela huset och det är c:a 700m extra körning varje dag.
Igår så lyckades jag att få den första parkeingsplatsen av alla och då vi skulle åka hem och jag backat ut bilen i körriktning så vinkade vakten att jag skulle stanna och vänta på en bil som skulle backa ut från sin parkering.
Jag kastade en snabb flukt i backspegeln och eftersom ingen var bakom mig så backade jag helt enkelt genom entrén till parkeringen, gjorde en snabb vändning och slapp på så sätt att köra 700 meter extra.
Vakten gick ner i spagat och vinkade som ett jehu att jag skulle sluta att backa och genast komma tillbaka för att invänta den parkerade bilen och sedan köra framåt.
Jag struntade i honom och fullföljde mitt trafikbrott och såg i backspegeln hur han skyndsamt sprang fram till sin loggbok för att notera vad som skett, mitt signalemente samt bilnummer.
Alla vakter är kraftigt beväpnade här och jag har ingen aning om vad som krävs för att de ska använda sina vapen så man får väl passa sig för att handla på Robinson på ett tag. (Skojar bara, det är NOG? inga problem).

Jag skrev för ett tag sedan att Lucky hade sin första mens och att Chicko på grund av sin låga ålder inte riktigt fattade.... Snacka om att man är helt ovetande om vad ett par hundvalpar kan. Dagen efter såg man hingsten Chicko ta ett rejält tag bakom Lucky för att göra något som han nog inte riktigt visste vad.
Plötsligt fick han in "LillPer" (ursäkta Perra) och snabbt som rackans twistade han runt och plötsligt stod de båda hundarna (valparna trodde jag) med rumpan emot varandra. Lucky försökte med ett antal krumbukter och hopp att försöka komma loss men Chickos snabel hade fastnat därinne så det var helt omöjligt att komma loss innan Chicko hade blivit klar. Denna procedur har de sedan upprepat ett antal gånger under förra veckan.
Och om nu en 7 månaders hane och en 10 månaders hona är klara för att bli föräldrar får vi väl reda på inom ett par veckor.
Om jag o Prescilla är klara för att bli Morsmatte och Morshusse får vi väl oxå se.


Här ligger Lucky och ruvar på sina ägg.

Vi hyr ut lägenheter för c:a 20-25,000 pesos i månaden och man får samma belopp för en liten valp av denna ras.
Så om Lucky får valpar 2 gånger om året och 3 valpar i genomsnitt så är det som 6 månadshyror i en av våra lägenheter.
Om man har 2 honor är det en årshyra....
4 honor är 2 årshyror,,,,,,, 8 honor = 4 årshyror ......16 honor ..... 8 årshyror...
fan det är ju bättre än att renovera lägenheter. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar