lördag 11 februari 2012

Blandad kompott.

Lite Smått & Gott (small & candy) från Filippinerna.
Arbetet med lgh 24 går framåt och då vi såg att de hade stor REA på Hypermart så passade vi på att handla husgeråd och lite möbler. Stor REA är inte tjejen som bor hos oss, hon är bara en liten REA eftersom hon väger c:a 40kg och heter Rea.
Rabatterna pendlade mellan 20 och 70% och en hel del fynd gjordes, vi passade även på att handla till den sista lägenheten som ska renoveras med start nästa vecka.

Storkunder på ICA Maxi....

Vi var igår och hälsade på Arcy, Prescillas syster, och hennes familj i Bais City.
De bor c:a 7 mil från oss och mycket nära det området där epicentrum för jordbävningen för veckan var. De hade blivit rejält omskakade då marken började skaka. Som tur var klarade de sig helt oskadda men huset behöver lite förbättringar.
De flesta som omkom i jordbävningen bodde uppe på sluttningarna mot bergen där centrum låg. Det dog i de jordskred som uppstod då skakningarna var som värst.
Jordbävningen uppmättes till 6,9 och var den värsta på Negros på mer än 50 år.
Jag sover gott om nätterna då jag bor i ett stabilt hus i markplan på en tomt som ligger i ett helt säkert område.

På vägen till Bais stannade vi i Tanjay (uttalas Tanhaj)för att äta. Vi valde denna gång att gå på Jollibe, Filippinernas motsvarighet till Mc Donalds. De har den vanliga snabbmaten som alla andra hamburgarkedjor men även alla Filippinska specialiteter. Det mesta serveras tillsammans med ris.
Prescilla beställde till dessert en Halo Halo, en Filippinsk specialare med: Cornflakes, Ube-glass, Gele, Krossad is etc. etc.

Hamburgermeny blandad med Filippinsk snabbmat.

Halo Halo
Det är skördetider för socker-rör nu och varje dag möter man massor av lastbilar fullastade med rör. De flest bilarna med sockerrör har för länge sedan passerat bäst för datum och det är inte ovanligt att man möter bilar av 60 o 70-tals modell, ibland även äldre.

Sockerrör på väg.
Negros är den ö i Filippinerna som har de mesta sockerodlingarna.
Filippinerna intogs en gång av spanska flottan och var spansk koloni ända till sekelskiftet 1900 (tror jag) då det övertogs av USA.
Då spanjorerna kom till vår ö så möttes de av alla arbetarna från sockerrörsfälten, de var så bruna efter att ha arbetat i solen hela dagarna så spanjorerna döpte ön till Negros.
USA gav sedan landet till Filippinarna i slutet av andra världskriget.

Och så lite pokersnack:
Jag tycker att jag lyckats ganska bra med mitt pokerspelande i de stora live-turneringarna här. Jag har spelat i mitt tycke mycket bra poker och missat de stora pengarna med lite otur och nu senast med lite klantighet. Man blir ju mer och mer rutinerad efterhand så jag vill så gärna vara med i de kommande turneringarna.
I April spelas det 2 stycken i min närhet, en i Manila och en i Cebu. Den första ingår i Asian Poker Tour,APT, och den andra i Asian Pacific Poker Tour APPT. Den senare är den största av dem och sponsras bl.a av Pokerstars som är den världsledande sajten på nätet.
De 3 turneringarna jag hittills spelat har jag lyckats att kval in till och i alla 3 har jag gått vidare till dag 2. Startavgiften i dessa har varit c:a 8000 sek men jag har betalat c:a en tiondel.
De kommande 2 turneringarna i April så har de höjt startavgifterna till c:a 20,000 sek och då blir det ju svårare att kvala in. Jag gjorde i alla fall ett försök igår och av 37 startande var det bara en som vann pris. Glädjande nog så var det JAG. Priset jag vann var $3400 till resa, hotell och startavgift i Cebu 25-30 April så det var en strålande glad Anders Hellberg som gick till sängs igår kväll.
Då pokerstars kommer dit med sina proffs så blir det ju svårare för en glad amatör som jag, så jag får vara glad om jag kommer top 3. he he he.......

1 kommentar: