måndag 26 mars 2012

Strul med Bil o Lägenhetsbygget. :-(

Som jag tidigare redovisat här i bloggen så målade vi vår gråa fula mur med lite glada färger och ett snyggt motiv. Innan jag helt och hållet har tjatat färdigt om vågbrytaren och våra målningar så vill jag bara redovisa slutresultatet. Vi lät ju även konstnären måla insidan av vågbrytaren.




Så nu var strandäventyret ett avslutat kapitel, om det inte händer något mera förstås.
Lite kul är det ju att min goda granne även han har beställt en likadan vågbrytare som vi byggt. Han vill att de ska bygga den då han åker iväg några månader från Maj. Det beror nog på att han inte vill ha några beska kommentarer från mig då han blev tvungen att göra likadant som han gav mig en massa skit för.
Han känner ju inte mig och jag är ju en sådan person att jag aldrig i mitt liv skulle kunna ta tillfället i akt och ge igen, det skulle jag aldrig göra. Jag skulle i alla fall inte göra det varje gång....... Eller?

Jag har tidigare berättat lite om fisket här, det är otroligt viktigt för alla Filippinare. Alla äter mycket fisk här och självklart är det också många som tjänar till sitt dagliga bröd genom att fiska.
Utanför vår strand ser vi alltid många som fiskar och här kommer en bild jag tog i förra veckan.

Det är ett gäng fiskare som tillsammans lägger ut ett nät och sedan drar det inåt land. Fångsten de får är ju bara småfiskar men det duger bra det med. De torkar dessa och käkar det ihop med riset.

Inte så kul med vår tredje våning på Villa Prescilla. Vi tänkte från början att bygga 4 lägenheter a´c:a 40 m2 styck men byggnadsingenjören sa att huset kanske var lite svagare på ena sidan så att vi kunde nog bara utnyttja den delan av huset som ligger mot swimmingpoolen. Jag skissade på det hela o kom fram till att 2 lägenheter a`60 m2 kunde bli bra det med. Då fick vi ju att par lägenheter till med 2 sovrum så hyresintäkterna skulle nog bli ok iaf.
Efter ett möte med ingenjören för några dagar sedan sa han att problemet nog låg i centrum av huset där det inte var riktigt starkt vid en större jordbävning t.ex.
Jag åkte hem och skissade på 6 st rum a 11 m2 med gemensamma hygienutrymmen och delat kök med en öppen del i mitten där jag skulle sätta stolar och bord.
Vi har sedan inväntat ett möte med ingenjören där jag skulle presnetera de nyaste ideérna.
Igår fick vi ett sms från honom att de inte kan ge bygglov för mer än 30 m2 :-(. Min fina vante bidde bara en tumme till slut.....
De har fått nya direktiv efter den senaste jordbävningen i februari så de jobbar för fullt med att undersöka befintliga hus och nya byggplaner så att skadorna ska bli mindre om det skulle bli en räjel jordbävning.
Nu var ju jordbävningen här den värsta i mannaminne så risken är väl inte så stor att det smäller igen, iaf inte så länge jag lever. Men man får väl förstå dom då någon ska halshuggas om det skakar till i marken och ett antal hus ramlar omkull, de ligger ju bra till för bilan om de inte skött sitt jobb så att säga.
Här grubblas det i.a.f för fullt vad som ska göras med tredje våningen. 30m2 kan ju räcka till kök, toaletter och en rejäl bardisk. Sätter man sedan upp ett tak över hela våningen och trycker igån en musikanläggning och ett antal Tv apparater så blir det ju stans fräckaste sportbar.
Jaja lugna ner er nu, jag ska inte driva någon bar med alla dessa problem som det innebär. Men man kan ju hyra ut en som är fullt möblerad. Kanske någon av läsarna som är intresserad? Jag vill ha 12000 sek i månadshyra, då ingår alla inventarier.
Du kan ju hyra en lägenhet av oss också, snorbilligt kostar från 2000 sek i månaden.

För ett år sedan köpte vi en bil på blocket. Ja inte svenska blocket utan på www.ayosdito.ph det är en exakt likadan web sida som blocket där saker och ting köps och säljs. Måste för övrigt vara samma ägare för den är idntisk med blockets hemsida.
Bilen vi inhandlade var en Izuzu D-Max pick up 2005 års modell som gått 4500 mil. Det är en stor bil som passar perfekt för oss här. Nästan varje dag är den fullastad med skaer till VP eller till hemmet. Jag har varit mycket nöjd med köpet faktiskt och bilen har gått som en nymangklad bäver här på Negros vägar.
För ett par veckor sedan gick låset till luckan på pickenuppen sönder och jag fick beställa ett nytt. En svensk lax kostade det och då ingick montering. Jag måste säga att verkstaden här måste vara en av de mest servicevänliga på jorden. Närhelst man kommer dit så släpper de det de jobbar med och hjälper en att ösa problemet man hade.
Vi körde dit i förmiddags och bytte låset de fixade till dt på 10 minuter och vi var nöjda.
Vi åkte från verkstaden för att äta lunch då en röd lampa tändes på instrumentbrädan. Den visade en symbol jag inte kände till alls och någon manual för bilen finns inte. Direkt efter lunchen åkte vi tillbaka till verkstaden och de kastade sig genast över bilen för att fixa till den röda lampan.
Verkstadsbossen sa att de var tvugna at byta ett filter och lite annat så det skulle ta minst en halvtimme. Vi var fullbokade med shoppinglistor för den sista lägenheten vi jobbar med så vi tog en Pedicab och åkte iväg.
Vi skulle handla massor av linkers till hela lägenheten så jag tröttnade efter en halvtimme. Jag sa till Prescilla at jag åker o hämtar bilen medans hon väljer det sista plattorna.
Väl på verkstaden hade de fixat felet och bytt ett filter så lampan var släckt. Filtret kostade 185 pesos och arbetet 200 (32 spänn). Jag frågade vad som var problemet och han sa att det var vatten blandat i dieseln. hmmm, vi var och tankade igår kväll p en ny mack där vi aldrig tankat förut så man blir ju lite misstänksam. Givet är att vi inte kommer att tanka där igen.
Jag dricksade personalen med 40 pesos och tackade för kanonbra service och åkte därifrån för att välja ännu mera klinkers. 200m från verkstaden så stendog stereon så imorgon ska jag åka tillbaka och störa grabbarna igen.....
Hur som helst bilen är skitbra tycker jag i alla fall.

Nu har vi valt klart bland alla kakelplattor och i denna lägenhet ska det vara fräsigare så vi har valt riktigt fräsiga färger och kakel av högsta kvalitet.
75m2 kostade 7000 sek. Undrar vad Karlströms och Fribergarn hade tagit för samma mängd. Hemkörning ingick i priset och det hade i alla fall inte Friströms och Karlbergs klarat......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar