fredag 16 mars 2012

Lucky smiter från hyran?

Nu är det dags för sommarlov från skolorna här i Filippinerna. Skolorna går precis som i Sverige på halvfart de sista dagarna och April och Maj har alla barn sommarlov. Det är nu den varmaste perioden börjar här, dry season.
Jag har aldrig varit här under Maj så det ska bli spännande att se om det blir någon värme. Jag tycker att det varit ett varmt och skönt sommarväder hela tiden så om det blir 5-7 grader varmare kanske det blir för hett även för mig.

Oranga kuvertet kom idag, det som alla svenskar får med besked om pensionen. Jag har arbetat sedan jag var 15 år och betalat in enormt mycket skatt, ja ENORMT mycket skatt. Då man kollar vad jag får i pension så blir man ju lite besviken. Jag kommer att få c:a 14,000 i månaden före skatt. Om jag bodde kvar i sverige så skulle skatten vara c:a 34 % och min lägenhet kostar c:a 7500 i månaden med el o försäkring. Då skulle jag ha kvar 2200 sek. Det räcker ju knappt till bensin till bilen!!! Skatten för utlandssvenskar är 25% så då blir det 10500 kr över att leva på, det blir c:a 65000 pesos och då karar man sig riktigt bra här.
Nu har vi ju köpt lägenhetshuset och helrenoverar det för att vi ska få in lite extra deg och om allt går som tänkt så har vi nog råd att åka till Sverige och hälsa på ibland.

Jag tror att Lucky försöker att smita från hyran! Jag tror inte att hon är med valpar och jag har redan räknat med 3-4 månadshyror från henne. Jag letar efter de tecken som gör att man som husse ska förstå att hon är på smällen men jag hittar inget av dem.
Normalt så sparkar jag ut hyressmitare men hon är så söt och snäll att jag inte kan göra det mot henne. Det kan ju också varit så att Chicko inte hade skarpladdat vapen och då är det ju han som ska sparkas ut. Jag har beslutat att de får en ny chans.
Det verkar också som om det kan vara svårt att få sina valpar sålda. Här brukar de ställa ut en bur på vägkanten med en skylt och sedan får valparna sitta där tills de är sålda.

På skylten står det "Puppy for sale" och jag undrar hur många dagar den "Lilla" valpen suttit och väntat på en ny husse och matte?
Då vi ska sälja våra valpar så måste vi försöka att hitta på ett annat sätt för att sälja dem för jag är inte så förtjust i vägkantstricket.

Den tionde lägenhet är under renovering för fullt.

De har nu rivit väggar, tak och det mesta av gamla köket så nu börjar återuppbyggnaden av den sista av de lägenheter som fanns då vi köpte stället.
Som jag tidigare sagt så skall detta bli en kanonfräsig lägenhet och hyran kommer att bli skyhög i Filippinska mått mätt. Vi räknar med att få in 25,000 pesos (c:a 4000 sek) i månaden för den.

Vi har hållit på att planera för den tredje våningen under en tid och efter ett möte på byggnadsnämnden i onsdags så var vi inte så glada.
Vi hade ju tänkt att bygga 3-4 lägenheter med 2 sovrum, de skulle bli c:a 50m2 st och och hyresintäkterna skulle uppgå till c:a 80000 pesos/månad.
Tredje våningen är ju den som skulle bli mest lönsam eftersom allt omkring är ju redan betalat. Vi har ju redan betalat huset, marken el och vattenledningar, poolen o.s.v. så kostnaderna för lägenheterna på tredje våningen blir ju bara själv byggkostnaden och inventariekostnaderna.
Då vi köpte huset blev vi upplysta om att allt var förberett för den tredje våningen det var bara en formalitet så skulle vi kunna börja bygga där.
På mötet i onsdags fick vi veta att huset är för svagt för att bygga fullt som vi tänkt. Den svaga delen är i centrum av huset då de anser att det inte finns tillräckligt med pelare där, och om vi bygger fullt på tredje våningen så är huset för svagt vid en större jordbävning särger dom.
Det är nog så att de fått nya direktiv efter jordbävningen för ett par månader sedan.
Vi måste alltså fundera ut ett nytt sätt att nyttja utrymmet på. Ingenjören sa att vi kunde bygga 2 små lägenheter längs med 2 av sidorna men det känns som det blir för lite hyror tillbaks. Ett tag funderade vi på att bygga en fräsig sportbar där men det är ju svårt att få kunder att flytta på sig mot ytterområdena, det har man väl lärt sig från min tid som krogägare i bowlinghallen.
Jag har gjort en skiss som jag ska visa ingenjörerna med 6 st mindre rum. Det är delade toa och duschutrymmen samt ett gemensamt utomhus kök. Då skulle det bara bli ett enkelt tak över hela den mittersta delen och då funkar det kanske.


Om en månad är det APT i Manila och direkt efteråt är det APPT i Cebu. Det räcker om jag vinner en av de 2 turrarna så behöver jag inte gnälla mer om min pension.

Förresten det verkar som man börjar bli gammal och gnällig, gnäller om att pensionen är för liten redan 6-7 år före man ska börja ta ut den.... för jag ska börja ta ut min då jag är 61 iaf. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar