söndag 4 mars 2012

Ren o snygg på väg till doktorn.

Vi börjar med en bild ifrån Boulevarden i Dumaguete. Boulevarden är strandpromenaden som går från hamnen och längs med stranden söderut. Den ska kanske jämföras med hamnområdet i Visby för längs med den ligger det en massa krogar o restauranger.
Utanför i havet ligger det ett minne från Tyfonen som gick in över Negros för ett par månader sedan.
Där ligger ett gammal fraktfartyg som inte klarade stormen utan slet sig från sina förtöjningar och drev på grund utanför boulevarden. Skeppet sjönk och där får det nog ligga till det rostar bort.


Målningen av vår mur ner mot havet är nu klar.

Så här blev den då det var klart. Nu håller vi på att måla insaidan av vågbrytaren med fiskar, koraller och dylikt så vi slipper den gråa betongen.

Igår, lördag, tog vi en tur med bilen och besökte bland annat Prescillas syster i Bais som ligger några mil norr om Dumaguete.
En av de viktigaste ingredienserna i den Filippinska maten är torkad fisk. jag tog en bild där torkning pågick:


Fisk är en av de viktigaste råvarorna här. Nu är det ju så att jag är 100% allergisk mot fisk och ju längre sedan det är fisken blev fångad ju mer allergisk är jag. Jag är hyperallergisk mot tonfisk på burk, surströmming o.s.v. Och då vi kommer in på en marknad här så får jag alltid gå en omväg då vi närmar oss stånden med de torkade fiskarna.
Eftersom jag är allergisk mot fisk så blir det ju kött var och varannan måltid. När man väl har lärt sig att undvika fiskar så funkar det faktiskt rätt bra ändå.

Här kommer en bild på den tjej som det är mest synd om i hela asien.


Det är vår kvinnligaste valp av de 2 vi har. Hon gillar nog egentligen att bli badad men som ni ser så vet hon hur man ska se ut för att husse ska tycka synd om henne. Imorgon ska vi till veterinären med henne för att kolla om hon har några månadshyror i magen(läs inlägg 21 feb om ni inte fattar). Husse hoppas förstås på en 12-18 valpar men ärligt talat så tror jag vi får vänta några månader till. Hur som helst är det spännande i.a.f.
Kl. är snart 9 pm så nu går jag o lägger mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar