fredag 29 juli 2011

29 juli solsken, vindstilla o jättevarmt

Idag har det varit fullt upp. Först ett möte med byggaren (Matte Larsson´s motsvarighet). Han bygger just nu ett hus i närheten och skulle bli klar till slutet av augusti och det passar oss perfekt. Vi bestämde att inte ta emot bokningar på hotellet fr.o.m 1/9. Jag har suttit med ritningarna i 2 dagar och försökt att få in 4 lägenheter istället för 3 på andra våningen och 10 minuter före "Matte" kom så hittade jag lösningen.
Lite senare var det dags förbesök av en byggnadsingenjör samt en arkitekt. De tyckte att min senaste ide´för 4 lägenheter var perfekt och sa att det är inga problem. Arkitekten ska göra ritningar till nästa fredag.
Vi tittade också på tredje våningen och där är det lite småproblem här och där men byggnadsingenjören lovade att hjälpa oss med alla stämplar (många) och förre ägaren rekommenderar honom starkt så det blev handskakning. De ska börja producera ritningar och processa tillstånd genast. Ingenjören kommer nog att få en fin julklapp av oss.
Sedan anställde vi 2 personer för att hjälpa oss den sista månaden hotellet finns kvar.
Vi åkte till bokföringsbyrån och jag förklarade att jag har haft många järn i elden (iron in the fire) i Sverige men att jag behövde hans hjälp här. Vi ska fixa till allt sa han.
Han förklarade skattereglerna här och man blir ju inte deppad: Man måste betala 12% skatt på företagets vinst varje år. Om man är duktig o betalar redan i januari så får man 10% rabatt och betalar bara 10,8. Ingen redovisar alla inkomster företaget har utan alla tar upp en lämplig del som verkar rimlig. Ett lägenhetsboende har ju inte alla lägenheter uthyrda jämt så de flesta tar upp c:a 50% av intäkterna. Vi får se hur vi kommer att göra.
Personlig inkomstskatt finns inte.
Bilen får man skatta med några svenska hundralappar en gång om året.
Det är ju billigt jämfört med Sverige men det finns ingen pension eller sjukförsäkring, det får man fixa själv.
Mellan mötena knallade vi in på "Plaza", det är ett stort varuhus mitt i stan. Otroligt billigt att handla där. Bilden visar en rea de hade på linnen och tröjor och 64 pesos är lika med en svensk tia. Svarta tröjan som ligger där kostade 59 pesos.
Billigare än MAXI

På hemvägen stannade vi för att köpa fisk o frukt, de säljer nyfångad fisk och nyskördade frukter längs med vägen. 2 stycken ädelfiskar a´600 gram kostade 200 pesos (30 sek). Jag är ju allergisk mot fisk tyvärr så jag o Lucky käkar hundmat ikväll.
Fiskdisk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar